Kännykkä mukaan kouluopetukseen

Kännykkä on yleensä koulun näkökulmasta häiritsevä laite, jonka käyttö tunneilla pitää kieltää. Harva opettaja tulee ajatelleeksi, että kännykässä, varsinkin nykyisin yleisessä älykännykässä on monia ominaisuuksia, joita voisi hyödyntää opetuksessa.

Kotimaa
kännykkä kuvaamataito opetus
Padeja käytetään jo opetuksessa mutta kännyköitä ani harvoin. Esimerkiksi kuvaamataidon opetuksessa kännykkä olisi oiva välineYle

Jokaisella älykännykällä voi ottaa hyvälaatuisia valokuvia ja laadukasta videota. Valokuva ja video ovat tärkeä osa kuvataiteita, joita koulussa käydään läpi kuvaamataidon tunneilla.

Video- ja valokuvaopetus ovat kuitenkin kouluissa harvinaisempaa herkkua. Osasyy siihen on, että kouluilla ei ole tarpeeksi välineitä, video- tai valokuvauskameroita.

Miksi ei kaivettaisi kännykät taskuista ja laukuista ja käytettäisi niitä, ihmettelee Lapin Yliopistossa kuvataidekasvatusta opiskeleva Terhi Marttila.

-Nykykännykässä on kamera, jonka kautta avautuu sekä valokuvauksen että myös liikkuvan kuvan ilmaisun maailma.

oppilaat löytävät kännykästä uusia puolia

Terhi Marttila

-Aivan hyvin oppilaat voisivat käyttää omia kännyköitään vaikka pareittain ryhmissä ja ottaa valokuvia ja videoita, joita sitten yhdessä tarkasteltaisiin ja työstettäisiin eteenpäin, sanoo Terhi Marttila

Kokeilu on innostanut

Terhi Marttila on kokeillut kännykkää opetuksessa useammassa projektissa.

-On ollut mielenkiintoista nähdä miten oppilaat löytävät kännykästä uusia puolia, että sitä voi käyttää muuhunkin kuin kommunikointiin ja viestittelyyn.

Siitä tulee yhtäkkiä sellainen henkilökohtainen luomisen väline, kertoo kuvataidekasvatuksen opiskelija Terhi Marttila

-Meillä on käynyt monessa työpajassa niin, että oppilaat on todenneet sen jälkeen, että ”hei täähän on mahtavaa, mähän voin tehdä lisää näitä videoita”. He ovat huomanneet, että itselläkin on valta tuottaa mediasisältöä, jonka voi sitten laittaa vaikka You tubeen.

Kännykkä demokratisoi

Kun kännykän kuva- ja videomahdollisuuksia miettii pitemmälle, alkaa avautua jo hyvinkin laajoja näkymiä.

Pienellä arkipäiväisellä ja yleisellä laitteella voidaan luoda tarinoita lähipiiristä ja arjesta, elokuvia, jonkalaisia ei isommalla kalustolla ja tuotantokoneistolla ikinä tehtäisi.

-Minä näen tämän semmoisena videotuotannon demokratisoitumisena että se väline löytyy kaikilta taskusta. Ja video on siinä hyva ilmaisumuoto, että sen avulla pystyy aika helpostikin tuomaan esille asioita ja omia näkemyksiä, sanoo Terhi Marttila.