Katsastustilastojen hännänhuippu Dodge: Amerikkalaisia autoja ei osata katsastaa

Tuoreen katsastuksen vikatilaston mukaan vuonna 2009 käyttöön otetuista autoista vähiten vikoja löytyi Volvon C30 -mallista. Sitä ei hylätty kertaakaan ensimmäisessä vuosikatsastuksessa. Sen sijaan lähes joka kolmas Dodge Caliber sai hylkäyksen.

liikenne
Dodge Caliber autonäyttelyssä.
Vuoden 2007 Dodge Caliber SRT4 -malli esitteillä Chicagon autonäyttelyssä helmikuussa 2006.Tannen Maury / EPA

Liikenteen turvallisuusviraston eli Trafin katsastuksen vikatilaston (siirryt toiseen palveluun) mukaan vuonna 2009 käyttöön otetuista autoista vähiten vikoja vuoden 2012 katsastuksissa löytyi seuraavista autoista:

1.

Volvo C30

hylkäyksiä 0,00 %

2.

Audi Q5

hylkäyksiä 0,27 %

3.

Kia Sportage

hylkäyksiä 0,68 %

4.

Peugeot 107

hylkäyksiä 0,79 %

5.

Skoda Yeti

hylkäyksiä 0,79 %

6.

Volvo C70

hylkäyksiä 0,84 %

7.

Toyota IQ

hylkäyksiä 0,86 %

8.

Volvo X60

hylkäyksiä 0,94 %

9.

Audi A4

hylkäyksiä 1,03 %

10.

Toyota Verso

hylkäyksiä 1,21 %

Keskimäärin vuonna 2009 käyttöönotettujen autojen hylkäysprosentti ensimmäisessä määräaikaiskatsastuksessa oli 4,1.

Heikoimmin vertailussa menestyivät seuraavat mallit:

105.

Mazda 5

hylkäyksiä 10,96 %

106.

Citroen C5

hylkäyksiä 12,15 %

107.

Hyundai Getz

hylkäyksiä 12,39 %

108.

Dodge Avenger

hylkäyksiä 12,50 %

109.

Volkswagen Transporter

hylkäyksiä 12,78 %

110.

Hyundai Sonata

hylkäyksiä 13,76 %

111.

Peugeot 3008

hylkäyksiä 14,29 %

112.

Dodge Journey

hylkäyksiä 19,61 %

113.

Chrysler 300

hylkäyksiä 28,85 %

114.

Dodge Caliber

hylkäyksiä 28,95 %

Dodgen Caliber-mallista ja Chrysler 300 -autoista lähes joka kolmas hylättiin katsastuksessa. Näillä autoilla yleisimmät syyt hylkäykseen olivat viat ohjausnivelissä tai -tangoissa sekä etu- tai taka-akselistossa.

Maahantuojan mukaan syy suureen määrään hylkäyksiä on se, että amerikkalainen auton suunnittelu eroaa eurooppalaisesta.

Olemme lähettäneet katsastusasemille ohjeistuksen siitä, miten Chryslerin, Jeepin ja Dodgen nivelien väljyys tulisi mitata

Merkkien jälkimarkkinointivastaava

- Amerikkalaisten autojen nivelien väljyys on luonnostaan suurempi kuin eurooppalaisten autojen, kuvailee Dodgen ja Chryslerin jälkimarkkinointia Suomessa hoitavan AutoFennican operatiivinen johtaja Tapio Tuomioksa.

Hänen mukaansa katsastusasemilla ei aina ole tietämystä amerikkalaisten autojen suunnitteluperusteista.

- Olemme lähettäneet katsastusasemille ohjeistuksen siitä, miten Chryslerin, Jeepin ja Dodgejen nivelien väljyys tulisi mitata, Tuomioksa kertoo.

- Suomessa ollaan tarkempia katsastuksessa kuin muissa maissa. Mutta eihän se tietenkään ole huono asia.

Eniten hylkäyksiä saaneita autoja ei saa enää Suomesta

Dodgea tai Chysleria ei enää myydä Euroopassa. Entisen maahantuojan mukaan tässä ei kuitenkaan ole yhteyttä katsastuksessa ilmenneisiin ongelmiin.

- Tämä oli Fiatin ja Chryslerin ihan Euroopan laajuinen linjaus. Se ei liity katsastuksiin, AutoFennican operatiivinen johtaja Tapio Tuomioksa sanoo.