Liikenteen turvallisuusviraston eli Trafin katsastuksen vikatilaston (siirryt toiseen palveluun) mukaan vuonna 2009 käyttöön otetuista autoista vähiten vikoja vuoden 2012 katsastuksissa löytyi seuraavista autoista:
1. | Volvo C30 | hylkäyksiä 0,00 % |
2. | Audi Q5 | hylkäyksiä 0,27 % |
3. | Kia Sportage | hylkäyksiä 0,68 % |
4. | Peugeot 107 | hylkäyksiä 0,79 % |
5. | Skoda Yeti | hylkäyksiä 0,79 % |
6. | Volvo C70 | hylkäyksiä 0,84 % |
7. | Toyota IQ | hylkäyksiä 0,86 % |
8. | Volvo X60 | hylkäyksiä 0,94 % |
9. | Audi A4 | hylkäyksiä 1,03 % |
10. | Toyota Verso | hylkäyksiä 1,21 % |
Keskimäärin vuonna 2009 käyttöönotettujen autojen hylkäysprosentti ensimmäisessä määräaikaiskatsastuksessa oli 4,1.
Heikoimmin vertailussa menestyivät seuraavat mallit:
105. | Mazda 5 | hylkäyksiä 10,96 % |
106. | Citroen C5 | hylkäyksiä 12,15 % |
107. | Hyundai Getz | hylkäyksiä 12,39 % |
108. | Dodge Avenger | hylkäyksiä 12,50 % |
109. | Volkswagen Transporter | hylkäyksiä 12,78 % |
110. | Hyundai Sonata | hylkäyksiä 13,76 % |
111. | Peugeot 3008 | hylkäyksiä 14,29 % |
112. | Dodge Journey | hylkäyksiä 19,61 % |
113. | Chrysler 300 | hylkäyksiä 28,85 % |
114. | Dodge Caliber | hylkäyksiä 28,95 % |
Dodgen Caliber-mallista ja Chrysler 300 -autoista lähes joka kolmas hylättiin katsastuksessa. Näillä autoilla yleisimmät syyt hylkäykseen olivat viat ohjausnivelissä tai -tangoissa sekä etu- tai taka-akselistossa.
Maahantuojan mukaan syy suureen määrään hylkäyksiä on se, että amerikkalainen auton suunnittelu eroaa eurooppalaisesta.
Olemme lähettäneet katsastusasemille ohjeistuksen siitä, miten Chryslerin, Jeepin ja Dodgen nivelien väljyys tulisi mitata
Merkkien jälkimarkkinointivastaava
- Amerikkalaisten autojen nivelien väljyys on luonnostaan suurempi kuin eurooppalaisten autojen, kuvailee Dodgen ja Chryslerin jälkimarkkinointia Suomessa hoitavan AutoFennican operatiivinen johtaja Tapio Tuomioksa.
Hänen mukaansa katsastusasemilla ei aina ole tietämystä amerikkalaisten autojen suunnitteluperusteista.
- Olemme lähettäneet katsastusasemille ohjeistuksen siitä, miten Chryslerin, Jeepin ja Dodgejen nivelien väljyys tulisi mitata, Tuomioksa kertoo.
- Suomessa ollaan tarkempia katsastuksessa kuin muissa maissa. Mutta eihän se tietenkään ole huono asia.
Eniten hylkäyksiä saaneita autoja ei saa enää Suomesta
Dodgea tai Chysleria ei enää myydä Euroopassa. Entisen maahantuojan mukaan tässä ei kuitenkaan ole yhteyttä katsastuksessa ilmenneisiin ongelmiin.
- Tämä oli Fiatin ja Chryslerin ihan Euroopan laajuinen linjaus. Se ei liity katsastuksiin, AutoFennican operatiivinen johtaja Tapio Tuomioksa sanoo.