Katsastustilastojen hännänhuippu Dodge: Amerikkalaisia autoja ei osata katsastaa

Tuoreen katsastuksen vikatilaston mukaan vuonna 2009 käyttöön otetuista autoista vähiten vikoja löytyi Volvon C30 -mallista. Sitä ei hylätty kertaakaan ensimmäisessä vuosikatsastuksessa. Sen sijaan lähes joka kolmas Dodge Caliber sai hylkäyksen.

Vuoden 2007 Dodge Caliber SRT4 -malli esitteillä Chicagon autonäyttelyssä helmikuussa 2006. Kuva: Tannen Maury / EPA

Liikenteen turvallisuusviraston eli Trafin katsastuksen vikatilaston (siirryt toiseen palveluun) mukaan vuonna 2009 käyttöön otetuista autoista vähiten vikoja vuoden 2012 katsastuksissa löytyi seuraavista autoista:

1.Volvo C30hylkäyksiä 0,00 %
2.Audi Q5hylkäyksiä 0,27 %
3.Kia Sportagehylkäyksiä 0,68 %
4.Peugeot 107hylkäyksiä 0,79 %
5.Skoda Yetihylkäyksiä 0,79 %
6.Volvo C70hylkäyksiä 0,84 %
7.Toyota IQhylkäyksiä 0,86 %
8.Volvo X60hylkäyksiä 0,94 %
9.Audi A4hylkäyksiä 1,03 %
10.Toyota Versohylkäyksiä 1,21 %

Keskimäärin vuonna 2009 käyttöönotettujen autojen hylkäysprosentti ensimmäisessä määräaikaiskatsastuksessa oli 4,1.

Heikoimmin vertailussa menestyivät seuraavat mallit:

105.Mazda 5hylkäyksiä 10,96 %
106.Citroen C5hylkäyksiä 12,15 %
107.Hyundai Getzhylkäyksiä 12,39 %
108.Dodge Avengerhylkäyksiä 12,50 %
109.Volkswagen Transporterhylkäyksiä 12,78 %
110.Hyundai Sonatahylkäyksiä 13,76 %
111.Peugeot 3008   hylkäyksiä 14,29 %
112.Dodge Journey hylkäyksiä 19,61 %
113.Chrysler 300hylkäyksiä 28,85 %
114.Dodge Caliberhylkäyksiä 28,95 %

Dodgen Caliber-mallista ja Chrysler 300 -autoista lähes joka kolmas hylättiin katsastuksessa. Näillä autoilla yleisimmät syyt hylkäykseen olivat viat ohjausnivelissä tai -tangoissa sekä etu- tai taka-akselistossa.

Maahantuojan mukaan syy suureen määrään hylkäyksiä on se, että amerikkalainen auton suunnittelu eroaa eurooppalaisesta.

Olemme lähettäneet katsastusasemille ohjeistuksen siitä, miten Chryslerin, Jeepin ja Dodgen nivelien väljyys tulisi mitata

Merkkien jälkimarkkinointivastaava

- Amerikkalaisten autojen nivelien väljyys on luonnostaan suurempi kuin eurooppalaisten autojen, kuvailee Dodgen ja Chryslerin jälkimarkkinointia Suomessa hoitavan AutoFennican operatiivinen johtaja Tapio Tuomioksa.

Hänen mukaansa katsastusasemilla ei aina ole tietämystä amerikkalaisten autojen suunnitteluperusteista.

- Olemme lähettäneet katsastusasemille ohjeistuksen siitä, miten Chryslerin, Jeepin ja Dodgejen nivelien väljyys tulisi mitata, Tuomioksa kertoo.

- Suomessa ollaan tarkempia katsastuksessa kuin muissa maissa. Mutta eihän se tietenkään ole huono asia.

Eniten hylkäyksiä saaneita autoja ei saa enää Suomesta

Dodgea tai Chysleria ei enää myydä Euroopassa. Entisen maahantuojan mukaan tässä ei kuitenkaan ole yhteyttä katsastuksessa ilmenneisiin ongelmiin.

- Tämä oli Fiatin ja Chryslerin ihan Euroopan laajuinen linjaus. Se ei liity katsastuksiin, AutoFennican operatiivinen johtaja Tapio Tuomioksa sanoo.