Fiftarirokin julkaisu vinyylinä kannattaa – marketeissa pulaa myytävästä

Vinyylilevyille on löytynyt oma diggariostajakuntansa, se tiedetään marketeissakin, joissa osassa on vinyylialbumitelieneitä. Pulaa myytävästä kuitenkin on Useammassakin levy-yhtiössä pohditaan mitä arkistojen aarteista kannattaisi teettää uusiksi vinyylinä ja mitä uutuustuotannoista. Näin teki pieni Turenki Recordskin.

viihde
Turenki Recordsin Topi Kärki
Nina Keski-Korpela/ Yle

Vinyyliälppärit tuskin enää koskaan nousevat marginaalista. Suomen Musiikkituottajien tilaston mukaan täällä toimivat levy-yhtiöt myyvät vuodessa vain noin 50 000 levyä. Se ei kuitenkaan kerro koko totuutta, sillä kauppa tuo Suomeen paljon musiikkitallenteita myös tilastojen ohitse suoraa EU-alueelta.

Sen verran kysyntää on että tavaratalojen musiikkiosastoilla vinyylialbumeilla on myyntitelineitä. Anttilan Top Ten-myymälöihin vinyyli palasi kuusi vuotta sitten. Musiikin erikoisliikkeissä vinyylin myynti voi jopa 30 prosenttia, kuten Helsingissä toimivassa pienessä Stupido Shopissa. Pulaa myytävästä kuitenkin on.

Fiftarielämään kuuluu vinyylin diggailu

Pari vuotta Kanta-Hämeessä Janakkalan Turengissa toiminut Turenki Records lähti vastamaan kysyntää ja teetti 50-luvun rokkia soittavan Johnny & The Dodgersin ceedeestä vinyyliversion. Fiftarielämään kuuluu vinyyli.

Mentiin pikkuisen genre edellä. 50-luvun rokki on elänyt koko ajan vinyylimaailmassa

Topi Salmi

Johnny on yhtä kuin iskelmäpiireistä tuttu Toni Montana eli Pasi Hailio. Hänen juurensa ovat klassisessa rock'n rollissa.

Jatkoakin on luvassa, arvelee yhtiötä vetävä toisen polven levymoguli Topi Salmi. Hänen isänsä on sanoittajamestari Vexi Salmi.

Turenki Recordsin ensimmäinen CD-julkaisu oli aikoinaan Johnny & The Dodgersin Matkaa teen. Sama levy sai kunnian olla siis myös ensimmäinen vinyylijulkaisu, vaikka tarjolla olisi ollut 15 muutakin.

- Mentiin pikkuisen genre edellä. 50-luvun rokki on elänyt koko ajan vinyylimaailmassa, perustelee pienen Salmi valintaa.

Rokkimeininki, kannessa vanha automobiili ja kauniita naisia. Juuri tällaisia levyjä kaupat havittelevat nyt vinyylitelineisiinsä.

- En ole yksin sen ajatuksen kanssa. Kaupoissakin alkaa olla taas levytelineitä ja niille pitää saada täytettä.

Noin 500 vinyylin myynnillä saa kulut pois

Salmen mukaan useampikin levy-yhtiö käy nyt pohdintaa, palauttaako 20 vuotta kaupanhyllyiltä poissaolollaan loistanut vinyyli tuotantoon.

- Selvitimme mitä kustannuksia siitä on. Suomesta löytyy kaikki kontaktit, saa tehtyä levyn kannet ja masteroinnin ja loppu meidän tapauksessa Saksassa. Loppujen lopuksi päätös oli helppo. Tämä oli sydämen valinta.

Kokeilulinjalla toki ollaan, mutta tuotto-odotuksiakin on olemassa. Kärki uskoo, että vähintään omat saadaan 500 levyn painoksesta pois.

Johnny & The Dodgersin älpeen menestys vaikuttaa paljolti tulevaisuuteen. Seuraavat vinyylitkin on jo tekeillä.

- Ninni Poijärven ja Mika Kuokkasen uutuuslevy tulee meiltä vinyylinä. Tiilikaisen Pekan uusi on myös suunnitelmissa, Salmi paljastaa. Vinyylillä on markkina-arvoa.

Vinyyli on kuuntelumusaa ja ceedee taustaa

Topi Salmi uskoo, että uskollinen vinyylinkuuntelija odottaa kuuntelutuolissaan kiihkeänä vanhalle soittopelilleen uusia julkaisuja. Oma kuuntelukokemus oli varsin positiivinen.

- Hommasin itsellenikin 20 vuoden tauon jälkeen levarin. Menin alakertaan ja istuin kuuntelemaan. Havahduin siihen, että tuijotin pyörivää levyä. Sitä ei voida tehdä CD-levyllä. Vinyyli on kuuntelumusaa, CD-taustamusaa.