1. yle.fi
  2. Uutiset

Hallituksen telakkaratkaisu: miksi vasta nyt, miksei aiemmin?

Tilaajan ja Turun telakan emoyhtiön vastaantulohalukkuus oli TUI-risteilijöiden tapauksessa Oasis-kilpailutusta suurempaa.

politiikka
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori tiedotustilaisuudessa Helsingissä.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori tiedotustilaisuudessa Helsingissä tiistaina. Vapaavuoren mukaan TUI-varustamon tilaamat risteilijät pystytään rakentamaan Suomessa.Jussi Nukari / Lehtikuva

Hallituksen osallistuminen kahden TUI-risteilyaluksen rakennusaikaiseen rahoitukseen herättää luonnollisen kysymyksen: miksi nyt, miksi ei Oasis-risteilyaluksen yhteydessä?

Yle Uutisten hallituslähteistä saaman selityksen mukaan pääsyitä on kolme.

Ensinnäkin TUI-alusten kohdalla STX:n Turun telakan emoyhtiö oli valmis kymmenien miljoonien eurojen pääomitukseen. Tätä valmiutta ei kuulemma ilmennyt Oasis-risteilijän tilauksesta neuvoteltaessa.

Toiseksi, tilaajayhtiö TUI Cruises oli halukas tulemaan vastaan osana rahoitusongelman ratkaisua. Tätä vastaantulohalukkuutta ei ollut Oasis-aluksen tilaajan kohdalla.

STX:n Ranskan telakalle valmistukseen menneen Oasis-aluksen tilaaja on Royal Caribbean Cruises -varustamo. Sama varustamo omistaa yhdessä matkanjärjestäjäjätti TUI:n kanssa TUI Cruses -risteilyvarustamon.

Rahat telakan maakaupasta liian pienet Oasis-tilaukseen

Kolmanneksi, telakan maa-alueen ostamiseen käytettävä 23,5 miljoonaa euroa ei olisi riittänyt ratkaisemaan Oasis-aluksen rahoitusongelmaa. Joulukuussa puhuttiin noin 50 miljoonan euron pääomitustarpeesta telakalle. Lisäksi esitettiin arvioita, että tuo summa ei tulisi riittämään.

Kaikki osapuolet ovat korostaneet, että tiistaina tehty rahoituspaketti riittää turvaamaan kahden TUI-risteilyaluksen rakentamisen Turussa, mutta ei pelastamaan koko telakkaa tai telakkateollisuutta.

Lue seuraavaksi