Muutos vesilakiin voisi pelastaa Uudenmaan kalatiet

Pienet joet ja vanhat voimalasopimukset jarruttavat kalateiden rakentamista Uudellamaalla. Vesilakiin kaivattaisiin muutosta, jolla voimayhtiöt voitaisiin velvoittaa rakentamaan kalatie.

Kotimaa
Lohi kalaportaassa
Muun muassa lohien ylisiirrosta Ounasjokeen valitettiin vuonna 2012 maaseutuelinkeinojen valituslautakuntaan.YLE

Kalateiden rakentaminen tyssää Uudellamaalla usein sopimussolmuihin ja vedestä riitelyyn. Alueen pienten voimalaitosten rakennusluvat ovat satoja vuosia vanhoja, eikä niistä löydy varsinaisia kalavelvoitteita lainkaan.

Kalateiden ainoana pelastuksena nähdään vesilain muuttaminen.

- Lakia olisi välttämätöntä saada muutettua niin, että voimalaitosten vanhat luvat saataisiin määräaikaisiksi. Silloin meillä viranomaisilla olisi mahdollisuus vaikuttaa niihin lupien uusimisen yhteydessä, sanoo maaseutu ja energiayksikön kalatalouspalvelut –ryhmän päällikkö Markku Marttinen Uudenmaan ELY-keskuksesta.

Vanhat voimalasopimukset ovat tällä hetkellä käytännössä ikuisia ja viranomaiset jäävät riitatapauksissa yleensä alakynteen.

Oikeusasteet katsovat usein, että kalavelvoitteet ovat kohtuuttoman suuria ja kalliita velvoitteita vanhoille pienille voimaloille.

- Lakimuutoksen avulla voimayhtiöt voitaisiin kuitenkin velvoittaa rakentamaan kalatie voimalaitoksen yhteyteen.

Kalateitä ilman vettä

Hyviä tuloksia ollaan osittain saatu siten, että valtio on maksanut kalatien rakentamisen. Tämä vaihtoehto johtaa kuitenkin usein kädenvääntöön vedestä.

- Pienet voimalat muuttuvat helposti kannattomiksi, jos kalatiehen johdetaan vettä, koska se vesi on pois sieltä voimalan turbiineista.

Uudellamaalla on ollut useita tapauksia, joissa valtio on rakentanut kalatien, mutta voimalaitokset eivät ole suostuneet johtamaan siihen vettä.

- Esimerkiksi Mustijoki Itä-Uudellamaalla oli sellanen, johon ei yrityksestä huolimatta onnistuttu saamaan kalatietä ja eikä siihen johdettavaa vettä, sanoo Marttinen.

Päätökset eivät johda tulokseen

KHO määräsi helmikuun alussa Vantaan Energian rakentamaan kalatien omistamaansa vesivoimalaan Itä-Suomessa.

Marttinen ei kuitenkaan ole täysin tyytyväinen päätökseen.

- Tässä ei ole annettu suoraa kalatien rakentamisvelvoitetta, vaan pelköstään selvityksen tekeminen. Jälleen kerran pelataan aikaa ja jatketaan mahdollisesti etenemään valitusteitse.