Koe uusi yle.fi

"Jääkiekkosponsorin vetäytyminen tarvittiin herätykseksi"

Urheilumarkkinoinnin tutkijan mielestä Aller Median vetäytyminen jääkiekkosponsoroinnista oli tärkeä, tarpeellinen ja rohkea teko. Myös viittä SM-liigan jääkiekkojoukkuetta sponsoroiva Sinebrychoff on sitä mieltä, että on tärkeätä keskustella, mikä jääkiekossa on kiellettyä.

urheilu
Urheilun markkinointiin ja johtamiseen perehtynyt tutkimuspäällikkö Arto Kuuluvainen Turun yliopistosta ja Sinebrychoffin viestintäjohtaja Marja-Liisa Weckström.
Urheilusponsoroinnista puhutaan taas muun muassa jääkiekkoliigan roisien otteiden ja hiihdon dopingin vuoksi. Voiko urheilija toimia kuinka vaan ja sponsorointi jatkuu? Asiaa pohtivat urheilua tukevan Sinebrykoffin viestintäjohtaja Marja-Liisa Weckström, sekä urheilun markkinointiin ja johtamiseen perehtynyt tutkimuspäällikkö Arto Kuuluvainen, Turun yliopistosta.

Urheilumarkkinoinnin tutkija Arto Kuuluvainen pitää Aller Median sponsorointisopimusten katkaisua rohkeana ulostulona. Hänen mielestänsä ison sponsorin vetäytymistä tarvittiin, jotta jääkiekosta voidaan käydä isompaa keskustelua.

Jääkiekkofanit voivat aina nostaa esiin kukkahattutäti -kortin, mutta nyt kaivataan isoa keskustelua.

Arto Kuuluvainen

- Arvostan Allerin tekoa. Jääkiekkofanit voivat aina nostaa esiin kukkahattutäti -kortin, mutta nyt kaivataan isoa keskustelua. Ei pelkästään esimerkiksi turvakaukaloista, vaan toisen pelaajan arvostamisesta, Aamu-tv:ssä vieraillut, Turun yliopistossa tutkijana työskentelevä Kuuluvainen sanoo.

Hänen mukaansa jääkiekko on päässyt melko vähällä kriittisessä julkisessa keskustelussa ja mediassa. Laji on säästynyt suurelta negatiiviselta julkisuudelta ennen tätä.

- Jääkiekko on ollut lähes uskonnollisessa asemassa Suomessa, kuten jalkapallo muualla maailmassa, miettii Kuuluvainen.

Jääkiekko on ollut lähes uskonnollisessa asemassa Suomessa, kuten jalkapallo muualla maailmassa.

Arto Kuuluvainen

Sinebrychoff ei hyväksy tahallista väkivaltaa

Jääkiekkoa näkyvästi sponsoroiva Sinebrychoff ei hyväksy tahallista väkivaltaa jääkiekkokaukaloissa.

- Mikä on sallittua ja kiellettyä, se on nyt suurin kysymys. Haluamme yrityksenä olla mukana nautinto- ja viihdebisneksessä, joka perustuu siihen, että sääntöjä noudatetaan ja kaveria kunnioitetaan, sanoo Aamu-tv:ssä vieraillut Sinebrychoffin viestintäjohtaja Marja-Liisa Weckström.

Sinebrychoffin näkemyksen mukaan vain mukana olemalla voi vaikuttaa.

- Kun tulee kriisejä, ne hoidetaan. Me emme halua heittää hanskoja kehään, vaan yritämme keskusteluyhteyden kautta vaikuttaa lajiin, Weckström sanoo.

Kuuluvaisen mukaan sponsoreilla ei kuitenkaan ole suurta vaikutusvaltaa esimerkiksi jääkiekon luonteeseen.

- Eivät sponsorit voi suoraan mihinkään sisältöön vaikuttaa. He voivat käydä keskusteluita lajijohdon kanssa ja sitä kautta pyrkiä avaamaan silmiä, Kuuluvainen sanoo.

Koff: Mitkään sopimukset eivät ole kiveen hakattuja

Sinebrychoffin viestintäjohtajan mukaan yhtiön viikottaisissa johtoryhmissä käsitellään esimerkiksi jääkiekkoväkivallan merkitystä yhtiön maineeseen.

- Kuluttajat haluavat tietää, että mitä me näkyvänä sponsorina ajattelemme tästä. Emme hyväksy tahallista väkivaltaa ja toivomme valmentajilta rehtiä käytöstä. Pyrimme olemaan koko ajan yhteydessä joukkueisiin ja kuulemaan myös heidän näkökulmansa, Weckström sanoo.

Sinebrychoff ei ole harkitsemassa jääkiekon sponsoroinnin lopettamista.

- Kaikista sopimuksista voi päästä irti ja mikään ei ole kiveen hakattua ikuisesti. Tällä hetkellä olemme kuitenkin hyvällä mielellä ja uskomme, että asiat saadaan järjestykseen, Weckström sanoo.