Näin Juhani Tammisesta tehtiin some-hitti

Yritysten somea tehdään ammattimaisesti. Yritykset päivittävät itse sivunsa, mutta some-asiantuntijat valvovat laatua ja suunnittelevat mainoskampanjoita.

internet
Juhani Tamminen
Juhani TamminenDevy Nagalingam / Yle

Ammattimaisesti sosiaalisen median (some) sivuja tekeviä yrityksiä on yhä enemmän. Asiakkaina ovat pääasiassa yritykset, jotka haluavat lisätä sosiaalisessa mediassa näkymistään.

Turkulainen some-yritys Pro Ratas teki tammikuussa Juhani Tammiselle Facebook-sivut.

- Opetettiin häntä käyttämään niitä ja kohdennettiin tykkäyskampanja sinne, toimitusjohtaja Mika Ahlqvist Pro Ratas -yhtiöstä kertoo.

Tykkäyskampanjan jäljiltä Tammisella on nyt yli 22 000 tykkääjää. Ahlqvist myöntää, että some-ilmiötä luodessa on selvää etua siitä, että Tamminen oli jo ennestään tunnettu.

Pystyykö vastaavaa luomaa ilman ennalta tunnettua hahmoa?

- Ei ehkä ihan tuollaisia määriä. Mutta meillä on yrityksiä, jotka ovat vuoden olleet meidän asiakkainamme, ja he ovat lähteneet nollasta.

Mainontaa rajoitetaan tarkasti Facebookissa. Sivuston jatkuvat muutokset ovat sosiaalisen median ammattimaisille tekijöille samalla haasteena ja valttikortti.

- Ne, jotka tekevät sivunsa itse, törmäävät usein siihen, että mainos hylätään tai sillä ei ole varsinaista tehoa, kun sitä ei ole kohdistettu oikein, Ahlqvist kertoo.

Somehitin strategia

Pelkästään Turussa on useita someyrittäjiä. Aucor ei ole keskittynyt pelkästään someen niin kuin Pro Ratas. Yrityksillä on silti paljon samaa.

- Kyllähän sosiaalinen media tulee valtaosassa uusia projekteja vastaan, Aucorin art director Anssi Koskinen kertoo.

Some-yritykset korostavat olevansa vain teknisenä apuna. Päivittämisen sanotaan olevan täysin sivujen omistajien käsissä.

On ensisijaisesti oma päänsärkyni miettiä, että viestit ja tapa toimia on niin uniikkia, että sitä on äärimmäisen vaikea kopioida.

Juhani Tamminen

- He osaavat tämän teknisen puolen. Ollaan viikkotasolla yhteydessä ja katsotaan, tarvitaanko valokuvamateriaalia tai jotakin. Mulla on ollut taipumusta kaikilla elämänalueilla kuunnella ammattilaisia, Juhani Tamminen kertoo.

- Emme päivitä kenenkään sivustoa. Korkeintaan neuvotaan, Ahlqvist vahvistaa.

Juhani Tammiselle itse päivittäminen on tärkeää. Persoonallisen kirjotustyylin lisäksi Facebook-päivityksissä tunnistettavaa on allekirjoitus BR JT Lion 79.

- On tietysti ensisijaisesti oma pääsärkyni miettiä, että viestit ja tapa toimia on niin uniikkia, että sitä on äärimmäisen vaikea kopioida. Puhumattakaan, että joku alkaisi niin sanotusti vale-aurinkokuninkaana esiintymään, Tamminen kertoo.

Kohdentaminen tärkeintä

Some-ilmiön luomiseen ei ole yhtä kaavaa. Yritykset uskovat kokemuksen olevan paras valttikortti menestyksen taustalla.

Mulla on ollut taipumusta kaikilla elämänalueilla kuunnella ammattilaisia.

Juhani Tamminen

- Ei voi antaa mitään räjähdystakuuta, että tämän kun laitat sinne, niin tuhannet ihmiset tulevat seuraamaan. Aika lailla sellaista työntekoa se loppujen lopuksi on, että jaksaa painaa omalla tyylillä, Koskinen pohtii.

Facebook on käytännössä some-sivuista se, jolla some-yrittäjät yritysten kanssa toimivat. Käyttäjistä saatu tieto, kuten kiinnostuksenkohteet, ovat hyödyllistä tietoa mainostajille.

- Twitterissä mainosta ei pysty kohdentamaan. Verrattuna Facebookiin esimerkiksi Twitterissä tavoitettavuus on mainostajille vielä Suomessa pientä, Ahlqvist sanoo.

Juhani Tammisella on myös Twitter, mutta myös hänelle Facebook on keskeisempi.

-160 merkkiä sopii mulle ihan mainiosti, mutta siihen en kyllä hirveesti panosta. Sitä on mahdotonta tuotteistaa. Siihen se merkkimäärä ei yksinkertaisesti riitä, Tamminen pohtii.