Kaavakömmähdys hämmentää Kuopiossa

Vielä valitsematonta vaihtoehtoa oli markkinoitu etukäteen jo mahdollisen rakennuttajayhtiön hallitukselle ja asiakkaille. Kaavoittajan mielestä lähtökohta on valitettava, mutta ymmärrettävä.

Kuopion linja-autoasemalle ehdotetaan 16-kerroksista taloa sekä kahta 10-kerroksista taloa. Kuva: Kuopion kaupunki

Tornitalojen rakentamiseen tähtäävä kaavaprosessi herättää ihmetystä Kuopiossa. Rautatieaseman kupeeseen kaupunkirakennelautakunnan eilen jatkoon valitsema kaavavaihtoehdon todettiin olevan sopiva muun muassa siksi, että se on tulevan rakennuttajaehdokkaan, Technopoliksen näkemyksen mukainen.

Kaupunki totesi perusteluissaan myös, että valittua ratkaisua oli jo etukäteen markkinoitu Technopolis Oyj:n hallituksessa sekä mahdollisille asiakkaille.

- Se oli tietysti valitettava, mutta ymmärrettävä lähtökohta. Mutta emme me yritysten ehdoilla päätöksiä tee, asemakaavan muutosehdotuksen päävalmistelija, kaavoitusarkkitehti Pauli Sonninen vakuuttaa.

Sonnisen mukaan sisäiset ratkaisut on tehty laittamalla vaihtoehdot paremmuusjärjestykseen.

- Tätä päivää on, että kaupunki tekee kumppanuusyhteistyötä potentiaalisten rakentajaehdokkaiden kanssa. Tässä tapauksessa Technopoliksen suunnitelmat tyydyttivät kaupunkia parhaiten.

Kaupungin tiloja vain pieni osa kokonaisuudesta

Sonninen huomauttaa, ettei kaupunki rakenna alueille, joista yritykset eivät ole kiinnostuneita.

- Täytyy muistaa, että ensisijaisesti nyt suunnittelemassamme kohteessa kaupungin omia tiloja, eli matkakeskusta, on vain maanpäällinen kerros. Loput ovat yritysten yksityisaluetta, joiden toteutukselle luodaan rajat rakennusoikeudessa. Ei kaupungilla olisi edes itsellään mahdollisuutta rakentaa koko kokonaisuutta.

Tornitalojen arkkitehtonisesta ilmeestä kaupunki on kuitenkin tarkka. Kaava-aluetta rajaavat kaupunkikuvallisesti merkittävät ja osin suojellut rakennukset.

Arkkitehtisuunnittelu asiassa käynnistyy seuraavaksi. Katutyöt alueella alkavat tänä keväänä. Rakentamaan päästäneen ensi vuonna.