Miksi joku selviää kuuden tunnin yöunilla? Tutkija: Riittää vain 10-15 prosentille

"En ole tavannut ihmistä, joka selviää vain 4-5 tunnin yöunilla", uniterapeutti sanoo. Ihminen tarvitsee hänen mukaansa unta keskimäärin 7-8 tuntia yössä.

Kotimaa
Nukkuvan naisen jalat näkyvät peiton alta.
Seppo Sarkkinen / Yle

Neljän tai viiden tunnin yöunet eivät ole riittävät elimistön palautumisen kannalta, sanoo uniterapeutti Susan Pihl.

- Sellainen unimäärä ei riitä energian palauttamiseksi. Jos tilanne on jatkuva, unenpuute vaikuttaa veren sokeritasoon, verenpaineeseen sekä ihmisen aineenvaihduntaan.

Pihlin mukaan ihminen tarvitsee unta keskimäärin 7-8 tuntia yössä. Jotkut voivat pärjätä kuuden tunnin yöunilla, mutta harva sitä vähäisemmillä, hän sanoo.

- Itse en ole tavannut ihmistä, joka pärjäisi jatkuvasti vain 4-5 tunnin unilla. Sellaiset ihmiset ovat hyvin harvassa.

Kuudenkin tunnin yöunet ovat liian vähäiset useimmille meistä – määrä riittää vain 10–15 prosentille ihmisistä, Pihl kertoo.

Uhka terveydelle

Pihlin mukaan vähäinen uni on haitallista terveydelle, kuten tuoretutkimuskertoo. Unenpuute häiritsee kehon sisäisiä kemiallisia järjestelmiä ja aivojen toimintaa.

- Jos valvoo 20 tuntia päivässä, se on uuvuttavaa aivoille. Se vaikuttaa kognitiiviseen järjestelmään, esimerkiksi tuntemiseen ja asioiden käsittelemiseen.

Pihl muistuttaa, että yhden yön valvominen vastaa yhden promillen humalatilaa. Tässä tilassa on hyvin vaikeaa suoriutua muista kuin rutiinihommista, hän sanoo.

Unentarve ei vähene vanhetessa

Pihl kumoaa yleisen käsityksen siitä, että vanhetessaan ihminen tarvitsee unta yhä vähemmän. Jos nukkuu pitkään nuorena, tekee niin todennäköisesti vanhanakin, hän sanoo.

- Unen laatu ei välttämättä ole vanhana niin hyvää kuin nuorena. Uni voi olla kevyempää ja öisin heräily tavallisempaa.

- Tämä voi kuitenkin johtua siitä, että vanhana ei usein enää elä niin aktiivista elämää kuin nuorena. Monet nukkuvat myös enemmän päiväunia, Pihl selvittää.

Jos ihminen elää aktiivisesti ja urheilee myös vanhoilla päivillään, nukkuu silloin todennäköisesti saman verran kuin nuorenakin, Pihl sanoo.

Valon ja vuodenaikojen vaikutus unentarpeeseen on kuitenkin selvä. Kesällä pärjää vähemmillä unilla, talvella taas nukuttaa enemmän. Valo vaikuttaa myös mielialaan.

- Kesällä unenpuutteesta ei kärsi samalla tavalla kuin talvella - silloin voi olla ulkona ja nauttia valosta, Pihl toteaa.