1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Osallistu

Kasvatetaanko lapset viihteen suurkuluttajiksi?

Lapsista on tullut viihteen suurkuluttajia vuosituhannen vaihteen jälkeen. Yhtenä syynä on se, että vanhemmat haluavat olla lapsille mieliksi ja tarjota viihdykettä vapaa-ajalla. Viihdeteollisuus onkin lisännyt lapsille tarkoitettuja sisältöjä musiikissa, elokuvissa ja televisiossa. Ostavatko vanhemmat viihteellä itselleen lisää vapaa-aikaa? Missä menee lapsen viihteen kulutuksen raja?

Kuva: Jyrki Valkama / Yle

Viime vuosina myydyimmät levyt ja katsotuimmat elokuvat ovat olleet lapsille suunnattuja. Esimerkiksi viime vuonna musiikkilistoja hallitsi teinitähti Robin. Elokuvateattereissa puolestaan eniten yleisöjä ovat jo vuosia keränneet animaatioelokuvat.

Nyt lapsille tarjotaan kilpailuohjelmia tv:ssä. Vuoden sisällä on jo etsitty parasta lapsikokkia Junior MasterChef-kisassa ja lahjakkainta räppäriä AnkkaRäp-kilpailussa.

Kuluttamiseen erikoistunut sosiologian professori Terhi-Anna Wilska Jyväskylän yliopistosta sanoo, että lasten viihteen kuluttamisen lisääntymistä selittää myös vanhempien muuttunut kasvatuskulttuuri.

- Lapsilla on paljon enemmän sananvaltaa perheissä kuin aikaisemmin. Ja tämä tämmöinen lapset ensin ja lasten ehdoilla -ajattelu levittäytyy kaikkeen perheen toimintaan ja nimenomaan kuluttamiseen. Se on sitä, että vanhemmat haluavat olla lapsille mieliksi, haluavat että lapsi viihtyy, haluavat että lapsilla on kivaa.  

Lapsille viihdettä tarjoamalla vanhemmat voivat ostaa itselleen vapaa-aikaa.

- Vanhemmat rauhoittelevat myös huonoa omaatuntoaan, kun tarjotaan lapselle sitä hauskaa ja mukavaa. Etenkin näissä perheissä, joissa vanhemmat ovat paljon poissa ja töissä, niin sillä tavalla vähän paikkaillaan.

- Aikaisemmin kritisoitiin sitä, kuinka lapsuus on aikuistunut ja lapset otetaan aikuisten viihdeteollisuuteen liian aikaisin. Nykyisin kehitys menee toiseen suuntaan eli aikuisten kulttuuri tulee lapsellisemmaksi, sanoo Terhi-Anna Wilska.