1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Lakimuutos voi pistää kauppojen bonukset uusiksi

Yritysjuridiikan professori arvioi, että hyvitystä ei maksettaisi jatkossa ostosten määrän mukaan, vaan tasaisesti kaikille. Erilaisissa bonuspisteissä on kiinni valtava määrä rahaa maailmanlaajuisesti. Esimerkiksi pelkkien lentopisteiden rahallinen arvo oli yhteensä 700 miljardia dollaria joitakin vuosia sitten.

talous
Nainen pitelee S-etukorttia kaupan kassalla.
Uusi kilpailulaki saattaa muuttaa kauppaketjujen kanta-asiakasetuja.Yle / Juha Korhonen

Kilpailulain muutos on parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä. Lailla on tarkoitus puuttua Suomen päivittäistavarakaupan rakenteeseen, joka on tällä hetkellä tukevasti K- ja S-ryhmien hallinnassa.

Kahdella suurella on tällä hetkellä noin 80 prosentin markkinaosuus. Lakimuutoksen myötä yritys määritellään olevan määräävässä markkina-asemassa, jos sillä on yli 30 prosentin siivu markkinoista. Lain on määrä astua voimaan syksyllä.

Professori: Sama alennus kaikille

Yritysjuridiikan professori Pertti Virtanen Tampereen yliopistosta arvioi, että kilpailulain muuttaminen laittaisi uusiksi myös kauppaketjujen tarjoamat kanta-asiakasedut. Laki koskisi S- ja K-ryhmiä nimenomaan ketjuina. Paikalliset osuuskaupat voisivat edelleen tarjota omia alennuksiaan.

Nykyiset kanta-asiakasjärjestelmät kannustavat keskittämään ostokset tietyn ketjun liikkeisiin. Virtanen uskoo kilpailuviranomaisten puuttuvan esimerkiksi siihen, että bonuksia maksetaan nykyisin porrastetusti ostosten määrän mukaan.

- Pitäisi karsia tätä niin sanottua uskollisuuselementtiä. Osuuskuntalaki lähtee siitä, että hyvitetään asiakasta siinä suhteessa kun hän palvelua käyttää. Mutta ei sen tarvitse olla porrastettua eli sama alennusprosentti voisi olla kaikille, Virtanen toteaa.

Asiakas voi saada alennusta myös kauppaketjun yhteistyökumppanin liikkeistä. Professori Virtanen arvioi, että myös tähän tullaan puuttumaan.

- Etukorttien houkuttelevuutta on lisännyt selvästi se, että siihen kylkeen on voinut hankkia vaikkapa vakuutuksen, Virtanen sanoo.

Pertti Virtanen muistuttaa kuitenkin, että erilaisten alennusten hankkiminen on asiakkaan etu. Kilpailuviranomaiset joutuvatkin tasapainoilemaan sen kanssa, miten rajusti alennuksiin puututaan.

Kaupan keskittymiseen on Virtasen mielestä hyvä puuttua, mutta erityisesti päivittäistavarakaupalle säädettyä lakia hän pitää ongelmallisena.

- Erityislakia en olisi lähtenyt laatimaan. Olisi voitu keksiä muita keinoja, jotka koskisivat muitakin aloja. Suomessa on muitakin markkinoita, joissa toimii vain pari suurta toimijaa, esimerkkinä mainittakoon rahoitusala, Virtanen toteaa.

Sekä Kesko että S-ryhmä ovat suhtautuneet kriittisesti kilpailulain muuttamiseen. Yhtiöistä kerrotaan, että lain tulkitseminen tulisi olemaan vaikeaa ja se tulisi jäykistämään markkinoita. Lakimuutoksen vaikutuksia kanta-asiakasetuihin ei yhtiöissä osata vielä arvioida.

Ostobonuksissa piilee valtava rahamäärä

Perinteisten bonuskorttien rinnalla ostoksista maksetaan yhä enemmän hyvitystä myös verkossa. Alan johtava yritys Suomessa on Ostohyvitys.fi, joka perustettiin Kotkassa vuonna 2011. Asiakas menee verkkokauppaan Ostohyvityksen sivujen kautta, ja hänen tililleen maksetaan tietty prosenttiosuus ostokerran loppusummasta. Palvelulla on nyt noin 30 000 käyttäjää.

- Haluamme olla lisäämässä kilpailua tällä alalla. Verkkokaupan ei tarvitse kuulua mihinkään kaupan keskusliikkeeseen. Tämän vuoksi olemme saaneet mukaan näin paljon kauppoja, sanoo Ostohyvityksen toimitusjohtaja Lasse Järvinen.

Ostoksista kerääntyvät bonukset ovat jo kuin oma valuuttansa. Brittiläinen The Economist -lehti laski muutama vuosi sitten, että pelkästään lentopisteiden rahallinen arvo oli yhteensä 700 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Ostohyvitys toimii myös Venäjällä ja kasvua haetaan vielä kotimaastakin.

- Suomessa voisimme kasvattaa toimintaa vaikka satakertaiseksi nykyisestä, mutta Venäjällä kulmakertoimeksi voisi heittää satatuhatta tai miljoona, Järvinen toteaa.

Lue seuraavaksi