Kaikki talviolympialaisista!

Jäänmurtaja on kaukana normityöpaikasta

Toimistotyöajat eivät päde jäänmurtajalla. Laivalla paiskitaan töitä yhtäjaksoisesti 20 päivää kerrallaan. Sitten on 10 päivän vapaa jakso, jolloin laivalta lähdetään pois. Vuodessa työaikaa on puoli vuotta ja vapaata se toinen puoli. Vapaat ajoittuvat työjaksojen lomaan.

Kotimaa
Kuvassa jäänmurtaja Otso satamassa
Petra Haavisto / Yle

Suomen talvi on luonnollisesti jään murtamisen sesonkiaikaa. Silloin murtajilla paiskitaan töitä tiiviisti.

Voisi kuvitella, että kesällä murtajien työväki lekottelisi aurinkorannoilla. Tämä on kuitenkin väärä luulo. Silloin työntekijät menevät kaukaisemmille merille töihin, Alaskaan ja muille öljykentille, sikäläistä laivahenkilökuntaa lomittamaan.

Miehistö vaihtoon Kokkolassa

Aurinkoisena maaliskuun päivänä jäänmurtaja Otso on rantautunut Kokkolan satamaan. Kokkolassa on tarkoitus vaihtaa kolmasosa miehistöstä ja ottaa muonatäydennystä. Osalla laivaväestä on työjakso takana ja 10 päivän vapaat alkavat. Murtaja tekee vaihto-operaation joka kymmenes päivä.

Jäätalvi on tänä talvena alkanut niinkin korkealta kuin Vaasan yläpuolelta. Siksi Otso on operoinut lähinnä Perämerellä. Silloin on kätevintä vaihtaa miehistöä joko Oulussa tai Kokkolassa. Kummastakin kaupungista on hyvät liikenneyhteydet muualle, jolloin miehistö pääsee koteihinsa ja toisaalta tuore väki ehtii paikalle omaa työjaksoaan aloittamaan.

Jäänmurtaja Otson päällikkö Matti Kuparinen, mitä miehistö tekee laivalla vapaa-aikanaan?

- Suurin osa vapaa-ajasta nukutaan tietysti, koska töissä ollaan yölläkin, esimerkiksi puolestayöstä aamukuuteen. On selvää, että täytyy myös nukkua, että jaksaa. Sitten on normaalipuuhat niin kuin muillakin ihmisillä eli pestään pyykkiä, käydään kuntosalilla tai kannella lenkillä ja katsellaan televisiota.

Suurin osa vapaa-ajasta nukutaan tietysti, koska töissä ollaan yölläkin, esimerkiksi puolestayöstä aamukuuteen.

Otso avustaa maaliskuussa laivoja Merenkurkun, Pietarsaaren, Kokkolan ja Kalajoen alueella. Kapteenin mukaan meneillään on normaali jäätalvi.

- Tällä hetkellä joudutaan kulkemaan noin 40-60 senttimetrin paksuissa jäissä. Tuulen kasaamat ahtojäät ovat tällä hetkellä täällä enimmillään jotain 5-6 metriä korkeita kasoja, mutta ne yleensä hajoavat kun murtaja ajaa niistä läpi. Pohjoisempana Kemi-Oulu- suunnalla tällä hetkellä on enimmillään 60-70-senttistä tasaista jäätä.

Myrskyllä ei asiaa avoveteen

Murtaja tuntuu sen verran tukevalta laivalta, että se varmasti kestää monenlaista myrskyä. Yllättävää on, että avovedessä murtaja ei pärjää.

- Laiva ei keinu jäissä millään tavalla, mutta jos joudumme avoveteen, se on vaikeampi juttu. Näitä ei ole suunniteltu avovesikäyttöön. Painopiste on liian alhaalla eli nämä murtajat ovat ylivakaita. Nämä heiluvat silloin aallokossa niin nopeasti ja rajusti, että siinä ei mikään kalusto ja ihminen kestä kyydissä. Avoveteen vältetään menemästä kovalla tuulella, selventää päällikkö Matti Kuparinen.

Laiva ei keinu jäissä millään tavalla, mutta jos joudumme avoveteen, se on vaikeampi juttu.

Myrsky on muutenkin vakava paikka talvisella merellä. Kovaan tuuleen yhdistyy lumisade, jolloin näkyvyys on huono.

- Työstä tulee entistä vaativampaa, hankalampaa ja vaarallisempaa. Jäät liikkuvat vauhdilla ja avustettava laiva menee helposti jäiden mukana.

- Joudumme olemaan ekstratarkkana, ettei mitään vahinkoa pääse tapahtumaan, koska olosuhteista huolimatta joudutaan olemaan hyvin lähellä avustettavaa laivaa. Joskus niinkin lähellä kuin metrin päässä, kertoo päällikkö.

Normaalitalvena laivan irrottelu jäistä on murtajalla jokapäiväistä puuhaa. Murtajan tehtävä on myös arvioida jäiden paksuutta merellä. Kokenut merenkävijä pystyy silmämääräisesti arvioimaan komentosillalta, 25 metriä merenpinnasta, kuinka paksua jää alhaalla on.