Yle: Kiinnostavuus määrittää urheilulajin medianäkyvyyden

Maailman paras naislentopalloilija kävi Suomessa. Salolainen LP Viesti teki historiaa sijoittumalla Euroopan neljän parhaan lentopallojoukkueen joukkoon. Osa urheilumediasta nosti asian etusivulle, osa vaikeni kokonaan.

Medianäkyvyys
Lentopalloilija Destinee Hooker.
Osku Sahlsten / LP Viesti

Jääkiekko on Suomen suosituin ja seuratuin urheilulaji. Se täyttää lehtien urheilusivut ja television urheilulähetykset. Sen jälkeen käydään kovaa kamppailua eri lajien medianäkyvyydestä.

- Ylelle tärkeitä arvoja ovat kiinnostavuus, monipuolisuus ja erottuvuus, selittää Yle Urheilun toimituspäällikkö Marko Krapu kriteerejä, joilla valitaan aiheet ja tulokset urheilulähetyksiin.

Yle näytti viime vuonna kuvaa sekä TV1:llä että TV2:lla lähes kahdeksastakymmenestä urheilulajista. Vastaava lukema esimerkiksi MTV3:lla oli neljäkymmentäneljä.

Yleä sitovat myös eri yhtiöiden televisiointioikeudet. LP Viestin (eurokentillä LP Salon) kansainvälisen Challenge Cupin otteluoikeudet omisti URHOtv, joten Yle ei voinut televisioida ottelua.

- Olemme kyllä valmiit neuvottelemaan otteluiden näyttämisestä, jos oikeudet ovat saatavilla ja se onnistuu ohjelmasijoituksellisesti, lupaa Krapu.

Missä naisten urheilutulokset?

Katsojia kummastuttaa, missä ovat urheilulähetyksessä juoksevasta tulosnauhasta esimerkiksi naisjoukkueiden pelit.

- Sijoitamme grafiikkaan joitakin päivän merkittävimpiä tuloksia, kaikkia tuloksia ei millään voi kertoa tässäkään muodossa. Emme tietoisesti tee valintoja sukupuolen mukaan, selittää Marko Krapu.

- Valinnat tehdään journalistisin perustein eli vaikkapa lajin tai sarjan yleisen kiinnostavuuden, tulosten yllätyksellisyyden ja harrastajamäärien mukaan, jopa mielenkiintoiset persoonat voivat vaikuttaa siihen, että tuloksista kerrotaan.

Median käyttö on viime vuosina muuttunut, urheilutuloksia luetaan yhä enemmän netistä. Yle Urheilu ohjaakin katsojiaan nettipalveluihin ja Teksti-TV:seen, joissa tuloksia pystytään esittämään kattavammin.

- Urheiluruutu ei halua profiloitua tulospainotteiseksi ohjelmaksi, vaan haluamme tarkastella tulosten lisäksi urheilukenttää laajasti eri näkökulmista, sanoo Marko Krapu.

Kansainvälinen menestys heijastuu laiskasti näkyvyyteen kotimaassa

Suomen naiset ovat jääkiekossa maailman huippuluokkaa, jalkapallossa puolestaan Euroopan kärkeä. Kotoiset SM-sarjat jäävät kuitenkin vaille säännöllistä medianäkyvyyttä.

- Naisten jääkiekossa meillä on ollut vuosia tapana seurata kauden avausta, loppuratkaisuja ja ehkä kauden aikana tehdä juttua esimerkiksi mielenkiintoisen pelaajan kautta. Täytyy muistaa, että naisten jääkiekon SM-liigan ottelua seuraa lähes jokaisella paikkakunnalla alle sata katsojaa. Maajoukkuetoiminnassa olemme vahvemmin mukana, kertoo Marko Krapu.

- Naisten jalkapallo kiinnostaa katsojia jo selvästi enemmän. Yle televisioikin loppukesästä naisten jalkapallon EM-kisat, joissa Suomi on mukana.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus