Pankista voi pyytää lainaa vaikka videoneuvottelussa

Pankkiautomaatit sekä verkko- ja puhelinpankit valtaavat perinteiset pankkipalvelut. Pankit muokkaavat palveluitaan ja siirtävät niitä samalla pois pankkisaleista.

talous
Asiakasvastaava Taru Tulppo Oulun Osuupankin Kempeleen konttorissa.
Yle

Toimintaansa tehostavat pankit ovat jo pitkään siirtäneet asiakaspalvelujaan päätelaitteille, jotta asiakkuudesta niille aiheutuvat kulut pienenevät.

Asiakkaat, jotka eivät tähän konseptiin sovi, saavat kuitenkin tuta sen, miten vanhoja palveluja karsitaan. Konttoreita lakkautetaan yhdistämällä niitä toisiinsa ja karsituissa konttoriverkostoissakin nipistetään palveluajoista ja palvelujen määrästä.

Kolikon kääntöpuolella ovat myös asiakkaiden muuttuneet tarpeet. Nykytekniikka tarjoaa asiakkaille myös uusia vaihtoehtoja. Vaikkapa lainaa hakiessa ei enää ole tarvis käydä pohtimassa jokaista kysymystä pankissa asti. Toki aivan ilman henkilökohtaista kontaktia ei talolaina irtoa.

- Näillä uusilla välineillä päädytään siihen, että riittää ehkä vain yksi kasvokkain käynti siellä pankissa ja muut hoidetaan sitten näillä nykyaikaisilla välineillä, sanoo Oulun Osuuspankin verkko- ja puhelinpalvelujen johtaja Teija Heikkinen.

Palvelua virka-ajan ulkopuolella

Puhelin ja verkkopalvelut ovat olleet arkipäivää jo useimmissa pankeissa. Näiden rinnalle muutamat pankit ovat tuomassa nyt myös videoneuvottelut.

Videoneuvottelun etuna tavalliseen puhelinpalveluun on se, että sen avulla voidaan tarkastella myös esimerkiksi lainanhoitosuunnitelmia ja muita dokumentteja. Samalla asiakasta voidaan opastaa esimerkkien avulla myös täyttämään erilaisia lomakkeita ja kaavakkeita.

Verkossa pankkipalvelua voidaan tarjota kustannustehokkaasti ja sen kehittäminen onkin yksi pankkien toiminnan painopistealue. Yhä useampi pankki tarjoaa tänä päivänä verkko- ja puhelinpalveluitaan normaalia palveluaikaa pitempään.