1. yle.fi
  2. Uutiset

Tehokone Joensuun taivaalle ensi kuussa

Joensuun ilmailukerhon uusin hankinta, DG-500M -purjelentokone saapui maanantaina Saksasta Joensuuhun. Yli 100 000 euroa käytettynä maksanut itsestarttaava purjekone odottaa vielä kuljetusputkessaan ensilentoa Onttolan lentokentän lentokonehallissa. Taivaalle on tarkoitus päästä ensi kuussa.

Kotimaan uutiset
Purjekone hallissa Joensuussa
Sakari Partanen / Yle

Joensuun ilmailukerho houkuttelee uusia ilmailuharrastajia kerhon historian kalleimmalla hankinnalla.

Suomen vanhin toiminnassa oleva ilmailukerho on hankkinut Saksasta käytetyn DG-500M-merkkisen kaksipaikkaisen moottorilla varustetun purjelentokoneen.

Kärkiväliltään 22-metrinen tehokone on maassamme harvinainen, niitä on Suomessa vain neljä kappaletta.

Ilmaan uusi kone pääsee ensi kuussa. Ilmailukerhon puheenjohtaja Juha Jormanainen saapui koneen kanssa Saksasta viikon alussa.

Lentämällä koneen tuominen olisi etenkin talvikelissä ollut vaikeaa, purjekoneen matkanopeus on sen verran alhainen.

Juha Jormanainen

- Kone tuotiin auton perässä kuljetusputkessa Friedricshafenista. Lentämällä koneen tuominen olisi etenkin talvikelissä ollut vaikeaa, purjekoneen matkanopeus on sen verran alhainen.

Lisää väkeä kaivataan harrastuksen pariin

Yksi syy kalliin koneen hankkimiseen on puheenjohtaja Juha Jormanaisen mukaan se, että kerho kaipaa uutta väkeä purjelentoharrastuksen pariin. Tämän lisäksi moottorilla varustettu purjelentokone on helppokäyttöisempi Joensuun lentokentällä.

- Moottoorittomalla purjekoneellakoneella lentämistä rajoittavat reittilennot. Purjekoneelle kun ei voi tehdä aikataulua, alas tullaan sitten kun nosteet loppuvat. Jos kentällä on samaan aikaan reittilentoja, on tilanne hankala.

- Moottorilla varustettu purjekone ei joudu samalla tavalla kelin armoille.

- Lisäksi tällä uudella koneella ei tarvita kentälle niin paljon porukkaa kuin vinssiä käytettäessä. Nyt riittää kaksi henkilöä lennolle kun vinssatessa ihmisä pitää olla viisi.

Tehoja piisaa uudessa koneessa

Uusi kone on teholuokan kulkine, liitoluvultaan peräti 47. Liitoluku tarkoittaa sitä, että kone liitää kilometrin korkeudesta optimiolosuhteissa 47 kilometriä. Purjekoneista puhuttaessa tämä on jo lähellä kilpakoneiden lukuja.

- Vaikka tämä kone on kerhon purjekoneista painavin, on tämä myös ylivoimaisesti tehokkain.

Ilmailukerhon uuden koneen voimanlähteenä on kaksitahtinen hieman yli puolilitrainen Rotax-moottori. Siinä riittää tehoja lentoonlähtöön ja sen avulla kone voi taittaa taivalta vaikka keli ei suosisikaan. Silloin kun moottoria ei käytetä, se taitetaan koneen runkoon ohjaamon taakse.

Lue seuraavaksi