Hyppää sisältöön

Alihankintaketjut yritysten suurin kompastuskivi

Suomalaisyritysten suurin kompastuskivi vastuullisuudessa on tutkimuksen mukaan alihankintaketjujen hallinta. Yritykset pitävät vastuuta ympäristöstä kaikkein tärkeimpänä vastuukysymyksenä. Vastuullisuuteen panostetaan lähinnä yrityksen maineen rakentamiseksi.

Laivojen moottoreita valmistava Wärtsilä on etunenässä kehittämässä rikkidirektiivin vaatimukset täyttävää rikkipesu- ja kaasumoottoriteknologiaa asiakkailleen, vaikka laki vaatii sitä vasta vuonna 2015. Yhden määritelmän mukaan yritysvastuu alkaakin siitä mihin lain vaatimukset loppuvat.

- Osana yritysvastuuta on tärkeää ennakoida tulevaisuuden muutoksia, ja sitä Wärtsilä on aktiivisesti tehnyt viime vuosina. Rikkidirektiivikehitys lähti siitä, että kansainvälinen merenkulkujärjestö alkoi pohtia tiukennuksia laivojen rikkipäästöille ja silloin Wärtsilä alkoi kehittämään erilaisia vaihtoehtoja, että voitaisiin palvella paremmin asiakkaita ja luoda lisäarvoa myös yhteiskunnalle, sanoo Wärtsilän kestävän kehityksen johtaja Marko Vainikka.

Ihmisoikeuksia pitää tärkeänä alle puolet

Yritysvastuu on nyt muodikasta ja sillä halutaan parantaa yrityksen mainetta, toimintaedellytyksiä ja asiakastyytyväisyyttä. Yritysvastuu jaetaan yleensä sosiaaliseen, taloudelliseen ja ympäristövastuuseen.

Yritysvastuuverkosto Fibsin kyselyn perusteella ympäristövastuu on suomalaisyritysten mielestä tärkein vastuullisuusteema. Toimitusketjujen hallinta taas on suurin kompastuskivi. Ihmisoikeuksia pitää tärkeänä vain alle puolet vastanneista. Vastuullisuus jää usein myös puheiden tasolle. Vain puolet yrityksistä on määritellyt vastuullisuuden tavoitteet.

- Siinä on paljon tekemistä. Käytännön tasolla tunnistetaan isoja teemoja, kuten toimitusketju, mikä liittyy näihin viimeaikaisiin skandaaleihin ja muihin. Toisaalta nähdään haastena, että miten yritys pystyy jatkossa toimimaan paremmin, sanoo Fibs-yritysvastuuverkoston toiminnanjohtaja Mikko Routti.

Merkitys kasvaa tulevaisuudessa

Kielteiseen palautteeseen yritykset reagoivat varsin huonosti. Vain puolet on joskus muuttanut toimintaansa kritiikin seurauksena. Yritykset kuitenkin uskovat kyselyn mukaan vastuullisuuden merkityksen kasvavan tulevina vuosina.

- Se on olemassaolon edellytys ja antaa mahdollisuuden tehdä liiketoimintaa tulevaisuudessakin, Vainikka sanoo.

Fibsin tutkimus (siirryt toiseen palveluun) on toistaiseksi laajin suomalaisten suuryritysten vastuullisuutta kartoittanut tutkimus. Suuryrityksistä 40 prosenttia vastasi kyselyyn.

.
.