Jarkko Nikaralle lisää WRC-kisoja

Saarijärveläinen Jarkko Nikara kaasuttelee tulevaisuudessakin WRC-auton ratissa. Nikara on saanut taustajoukkoihinsa entisen F1-kuljettajan.

urheilu
Jarkko Nikara.
Jussi Lindroos / Yle

Jarkko Nikara toivoo starttaavansa tulevaan Jyväskylän MM-ralliin WRC-autolla. Edessä on sitä ennen ainakin Sardinian ralli.

- Kesäkuussa on tulossa Sardinian ralli Minin WRC-autolla Prodrive-tiimissä ja tarkoitus on ajaa samalla autolla myös Jyväskylässä, metsäkoneen puikosta Karstulasta tavoitettu Nikara kertoo.

Nikara on ajanut Minin WRC-autolla tähän mennessä kaksi kilpailua, viime kauden päätöskisan Espanjassa ja tällä kaudella Ruotsin MM-rallissa.

Rahoittakseen Espanjan MM-rallin Nikara joutui keräämään euroja talkoovoimin. Hyvät otteet Espanjassa herättivät ralliväen ja mies sai taustalleen entisen F1-kuljettaja Mika Salon.

- Salon Mika on perustanut firman ja he käytännössä hoitaa mun managerointihommia ja keräävät ne eurot, ettei tarvitse olla itse hattu kourassa kiertelemässä. Helpottaahan se kuljettajan kannalta aika paljon ja hyvin on lähtenyt yhteistyö toimimaan. Jos vaan jatkossa saisi lisää kokemusta WRC-autosta ja sitä kautta myös näyttöjä.

Tuleva Himoksen EK askarruttaa

Tänään julkistettua Jyväskylän MM-rallin reittiä Nikara kommentoi tuoreeltaan mielenkiintoiseksi.

- Siinä on paljon uudistuksia ja muutoksia. Joka päivällä on jotakin uutta.

Viime vuoden pitkistä siirtymätaipaleista tuli kuljettajilta paljon negatiivista palautetta. Nikara on samoilla linjoilla.

- Kyllä se on kuljettajan kannalta aika typerää, että on pitkät siirtymät ja sitten ajetaan muutama pätkä. Ralliautolla se ei ole kovin mukavaa ja kyllä siinä kankku puutuu, kun rallipenkissä istuu.

Ensi kesän MM-rallin suurin erikoisuus on Himoksella ajettava EK, jossa kilpailijat ajavat saman reitin kahdesti peräkkäin yhtäsoittoa. Startit tapahtuvat puolen minuutin välein.

- Kyllä se on yleisön kannalta hienoa, mutta kuskin kannalta ei välttämättä. Jos sinne sattuu toinen eteen, niin siinä voi mennä oma pätkä pilalle. Joskus on joutunut edellä ajavaa ohittamaan, jos sulla on hitaampi auto edessä. Se on vähän kaksipiippuinen juttu, mutta toivottavasti se on hyvin suunniteltu, toteaa Nikara.