Ostaisitko tältä artistilta kaulakorun?

Kotimaiset artistit ja bändit antavat kasvonsa ja nimensä yhä useammin mainostarkoituksiin. Yritykset ovat kiinnostuneita käyttämään urheilijoiden ohella myös muusikoita mainoskasvoinaan. Levy-yhtiöissä yritysyhteistyöstä toivotaan uutta tulovirtaa hupenevan levymyynnin rinnalle.

kulttuuri
Michael Monroe
Yle

Michael Monroe keimailee kahdeksantoista karaatin kultaisissa aurinkolaseissa, joiden linssitkin on tehty kullasta. Rock-tähti on tullut Turusta Helsinkiin kertomaan yhteistyöstään Kalevala-korun kanssa.

Tähtien ja sydänten muotoiset korut on suunniteltu yhteistyönä koruyhtiön ja Monroen kanssa. Ne kuuluvat perinteikkään suomalaisyrityksen kevätmallistoon.

- Mä oon alusta asti ollut aika epäileväinen mainoskampanjoita kohtaan. Nykyään muusikot tekee niitä enemmän ja enemmän, eikä siinä oo mitään vikaa, jos se on ihan cool asia, Monroe sanoo.

- Esimerkiksi Slash tykkää Angry Birds -karkeista. Mä en tiedä onks sillä joku diili, mutta Helsingin keikalla se sano koko ajan, että hey, you want some Angry Birds? Se on ihan kiva jos diggaa siitä. Siksi mullekin tää koru on hieno ja kunniallinen juttu.

Artistista raaputetaan euroja

Ennen oli Linda- ja Matti-siiderit sekä Hollannissa hetken Jari-jäätelöä. Viime vuosina artistien käyttäminen eri tuotteiden mainoskasvoina on koko ajan lisääntynyt.

Aivan viime aikoina on nähty muun muassa Nightwishin Reino-tossut, Kotiteollisuus-olut ja Voice of Finland -tuomareiden omat Ässä-arvat. Oman viininsä ovat saaneet Yö, Popeda ja Katri Helena sekä postuumisti myös Topi Sorsakoski.

Voice of Finland -arpoja.
Voice of Finland -Ässä-arpoja.Yle

- Myös yritykset ovat alkaneet ymmärtää, mikä valtava kiinnostus artisteihin kohdistuu. Artisteja seurataan netissä todella paljon ja siellä kannattaa olla mukana.

Levy-yhtiöistä kerrotaan, että artistien ja yritysten välisissä sopimuksissa liikkuu rahaa parhaimmillaan kymmeniä tuhansia euroja. Asenteet hidastavat vielä orastavaa yhteistyötä.

- Artistin näkyvyyden arviointi voidaan kokea vielä vaikeammaksi. Kuinka paljon keikkoja ne tekee, minkälaisia haastatteluja ne antaa tai tekeekö ne esimerkiksi perjantai-iltana jotain sopimatonta, josta seuraa sitten ei-haluttua julkisuutta, sanoo markkinoinnin tutkija Lauri Pitkänen Turun kauppakorkeakoulusta.

- Vaikka totta kai urheilijatkin tekee sellaisia asioita, Pitkänen toteaa.

Levy-yhtiöstä musiikkiyhtiöksi

Hupenevan levymyynnin, esityskorvausten ja keikkamyynnin rinnalle on viime vuosina syntynyt uusi rahavirta, josta artistit, levy-yhtiöt ja agentuurit nyt kilpailevat.

Niin kutsuttujen uusien tulovirtojen houkuttelevuudesta kertoo, että musiikkituottajien kattojärjestön IFPI:n arvion mukaan noin 8,6 prosenttia suomalaisten levy-yhtiöiden viime vuoden tuloista tuli perinteisen levymyynnin ja esityskorvausten ulkopuolelta.

- Me ollaan nykyään musiikkiyhtiö. Me halutaan artisteja, jotka antaa meille niin paljon oikeuksia kuin mahdollista, maajohtaja Markku Takkunen sanoo.

Yhä useampi levy-yhtiö tarjoaakin artisteilleen niin sanottua 360 asteen sopimusta, jossa yhtiö vastaa äänitteiden lisäksi kaikesta muusta aina keikkamyyntiä myöten. Ensimmäinen tällainen sopimus tehtiin EMI:n ja Robbie Williamsin välillä vuonna 2007.

Silti varsinkin tunnetummat artistit hoitavat musiikkiin liittymättömät bisneksensä vielä muuta kautta.

"Raja menee sipseissä"

- Yhteistyö on parhaimmillaan, kun artistin oma mielenkiinto ja sponsoroivan brändin mielenkiinto ovat samoja, tutkija Lauri Pitkänen sanoo.

Musiikkiyhtiöistäkin vakuutetaan, että viime kädessä artisti asettaa sopimuksen ehdot. Muuten voi olla, että yhteinen matka tyssää jo alkutaipaleelle.

- Osa artisteista ei halua, ja se on ihan kunnioitettava päätös. He ovat taiteilijoita ja jotkut kokevat, että haluavat olla esillä vain musiikin kautta, maajohtaja Takkunen sanoo.

Artistit eivät kuitenkaan lähde mukaan ihan mihin tahansa. Tv-esiintymistensä kautta monen ikäpolven suosikiksi noussut Michael Monroe sanoo valitsevansa yhteistyökumppaninsa tarkkaan.

- Se ei saa olla kornia. En mä rupee mainostaa esimerkiks jotain roskaruokaa tai ryhdy mannekiiniks jollekin sipsilafkalle, joka on sellaista safkaa, mitä mä en ikinä panis suuhuni, Monroe sanoo.