Kari Haakana: Ottakaa tietoni, Kesko ja S-ryhmä

Kauppaketjut keräävät tietoa asiakkaistaan bonuskorttiensa avulla. Kerätyn tiedon käyttö on kuitenkin surkealla tasolla asiakkaan hyödyn näkökulmasta. Haluan, että ostojani seurataan!, kirjoittaa Kari Haakana blogissaan.

Yle Blogit
Kari Haakana
Olli Sulopuisto

TorstaisessaKuningaskuluttaja-ohjelmassakäsiteltiin suurten kaupparyhmien asiakastietoja. Yleisen pelon mukaan S- ja K-ryhmän liikkeet keräävät erityisesti asiakaskorttiaan käyttävien asiakkaidensa tietoja tietokantoihinsa ja tästä aiheutuu kaikenlaista vaaraa. Pelkojen mukaan ainakinyksityisyytemme on vaarassa, (siirryt toiseen palveluun)kun kulutustottumuksemme sisältävät Excelit päätyvät ahnaiden kauppalopojen pyöriteltäviksi.

Kuningaskuluttajassamolempien kauppajättien edustajat vakuuttivat,että asiakaskorttien kautta kerätty tieto anonymisoidaan eikä sitä käytetä asiakkaiden kyttäämiseen. Jos näin on, olen asiasta todella pahoillani. Toivoisin, että kauppaliikkeet tarkkailisivat tiiviisti ostoskäyttäytymistäni ja ottaisivat siitä opikseen.

Sen sijaan kaupat kohtelevat minua osana miljoonapäistä massaa. Saan sanomalehden välissä Prisman ja Citymarketin ilmoitusliitteitä, joissa mainostetaan kolmipyöräisiä, kaurahiutaleita ja terveyssiteitä, joille minulla ei ole käyttöä. Tämä siitä huolimatta, että luovutan näille ilmoittajille kulutuskäyttäytymisestäni päivittäin tietoa, jonka pohjalta ne voisivat sorvata minulle juuri minua kiinnostavia tarjouksia.

Näin toimii vaikkapaAmazon. (siirryt toiseen palveluun)En uskalla laskea sitä euromäärää, jonka olen Jeff Bezosin putiikkiin työntänyt, kun lukutottumukseni itseäni paremmin tunteva verkkokauppa on sähköpostissa tarjonnut minulle kirjoja, joiden se luulee minua kiinnostavan. Aika usein Amazonin algoritmit laskevat kiinnostukseni oikein.

Toisena esimerkkinä voisi ollaGoogle Now. (siirryt toiseen palveluun)Matkapuhelimessa toimiva ohjelma seuraa liikkeitäni pitkin päivää ja osaa nyt suositella(HSL:n suosiollisella avustuksella) (siirryt toiseen palveluun)minulle parhaiten sopivia joukkoliikenneyhteyksiä työmatkoille. Kyllä, Google tietää nyt miten liikun. Ei, asia ei vaivaa minua vähäisessäkään määrin.

S- ja K-ryhmien varovaisuuden taustalla on tietenkin tietosuojalaki ja sen noudattamista valvova tietosuojavaltuutettu, joka helposti ärähtää aiheesta. Ymmärrän varovaisuuden ja tietosuojan tarpeellisuuden, mutta silti toivoisin, että voisin antaa kaupoille mahdollisuuden käyttää omaa dataani nykyistä laajemmin ja niin, että ostotietoni olisivat yhdistettävissä minuun. Uskon, että tuloksena olisi minua paremmin palvelevaa mainontaa ja kaupoille parempaa myyntiä. Mihin ruutuun voin merkata rastin, jolla annan tähän luvan? En ole nähnyt moista.

Voi tietenkin olla, että Suomen vähittäismyyntiä hallitsevilla S- ja K-jäteillä ei ole edes kiinnostusta tietoihini. Ne tietävät, että menen Alepaan tai K-Marketiin, koska vaihtoehtoja ei ole ja ostan joka tapauksessa Sandelsia ja salmiakkia. Yksilöityyn kulutuskäyttäytymiseen perustuva fiksu markkinointi voisi siis olla jonkin uuden, Suomeen tulevan kauppaketjun kilpailuvaltti. Jään odottelemaan.

Kari Haakana
Kirjoittaja on Yle Internetin palvelupäällikkö