Kristillinen kampanja nostattaa mielipiteitä

Mahdollisuus muutokseen -kampanja on herättänyt runsaasti kohua jo ennakkoon. Se on ehditty leimata muun muassa homojen vastaiseksi.

Kotimaa
Mahdollisuus muutokseen -kampanjan mainosjuliste
Jussi Kallioinen / Yle

Varsinais-Suomessa on käynnistynyt näkyvä kristillinen mediakampanja. Katumainoksissa ja ilmaiseksi jaettavassa kirjassa sekä DVD:ssä julkkikset kertovat omasta uskoontulostaan.

Eri puolille Turkua on ilmestynyt viime päivinä joukko tuttuja kasvoja. Turkulaisjulkkikset on valjastettu kristillisen mediakampanjan vetonauloiksi. Omasta uskoontulostaan kertoo muun muassa mallitoimisto Fashion Teamin toimitusjohtaja Marjo Sjöroos.

- Haluaisin saada mahdollisimman monta turvaamaan elämänsä Taivaan isän käsiin ja uskomaan että Jeesus on meidän Vapahtaja, Sjöroos sanoo.

"Homojen eheyttäminen on uutisankka"

Mahdollisuus muutokseen -kampanjan takana on kristillinen medialähetysjärjestö IRR-TV. Se on toteuttanut vastaavan kaupunkimission aiemmin useissa maissa muun muassa Venäjällä ja Intiassa.

Kampanjan keskiössä ovat niin sanotut muutoskertomukset eli miten Jeesus muutti elämän. Suomessa kampanja on ehditty nimetä jo homojen vastaiseksi kohukampanjaksi. Julkisuudessa on ollut epäilyjä siitä, että homojen eheyttäminen olisi osa kampanjaa.

- Se on uutisankka, meillä ei ole yhtään homoa mukana. Me ollaan haluttu tarjota muutosta aivan kaikille, IRR-TV:n apulaistoiminnanjohtaja Ari Talja toteaa.

IRR-TV:n junailemassa kaupunkimissiossa on mukana 60 seurakuntaa. Pääkohteet ovat Salo, Uusikaupunki ja Turku. Kampanjan hinta on 250 000 euroa, joka on kerätty seurakunnilta ja yksityisiltä lahjoittajilta.

-Tässä on kysymys siitä, että kristityt saavat äänensä kuuluville mediassa ja viestinsä läpi, että tämä on ihan hyvä asia tämä usko, Mikaelinseurakunnan kirkkoherra Jouni Lehikoinen kertoo.

Varsinais-Suomen jälkeen vuorossa on muu Suomi. Viidessä vuodessa on tarkoitus käydä koko maa läpi. Moni julkkis pääsee siis vielä kertomaan omasta uskostaan.

- Arvostan sitä kovasti, että julkisuuden henkilöt ovat mukana tässä kampanjassa ja haluavat kertoa oman stoorinsa, Lehikoinen tiivistää.