KLM lentää Atlantin ylittäviä lentoja Louisianan keittiörasvalla

Äyriäisten ja lihan paistamiseen käytetty rasva koostaa 25 prosenttia KLM:n uudesta ekopolttoaineesta. Yhtiö lentää yhteensä 26 Atlantin ylittävää ekolentoa vuoden 2013 aikana.

Ulkomaat
Lentokone
Lassi Tolvanen

KLM on ottanut paistorasvan hyötykäyttöön. Hollantilaisyhtiö on aloittanut yhdessä Boeingin kanssa uudet kaupalliset, ympäristöystävälliset lennot Amsterdamin Schipholin lentokentän ja New Yorkin John F. Kennedyn lentokentän välillä.

KLM julkisti uuden lento-ohjelmansa perjantaina ennen ensimmäistä mannertenvälistä ekolentoaan. Yhtiö on suunnitellut lentävänsä yhteensä 26 mannertenvälistä ekolentoa vuoden 2013 aikana.

Ympäristöystävälliset lennot lennetään Boeing 777 -koneilla, jotka tankataan polttoaineella, joka koostuu 25 prosenttisesti paistoöljystä ja 75 prosenttisesti lentokonepolttoaineesta. KLM:n mukaan ekolentojen hiilipäästöt ovat jopa 80 prosenttia pienemmät puhtaamman polttoaineen vuoksi ja koska lentäjät hyödyntävät tuulta tehokkaammin lentokulman avulla.

25 vuotta KLM:n palveluksessa lentänyt lentokapteeni Rick Shouten lensi ensimmäisen ekolennon mukanaan 318 matkustajaa. Hänen mukaansa lentäjille matkassa ei ollut mitään poikkeavaa.

- Oli kuin olisin lentänyt normaalilla polttoaineella tankattua konetta, Shouten kertoi The New York Post -lehdessä lauantaina.

Lentoyhtiöt kehittävät biopolttoaineita levistä ja viljelyskasveista

Jäteöljy tulee jokirapujen, porsaan nahan, kissakalan ja muiden Cajun-keittiön herkkujen paistamisesta. Öljy jalostetaan tehtaassa lähellä Baton Rougea, josta se kuljetetaan JFK lentokentälle.

Schiphol ryhmän johtaja Jos Nijhuis vitsaili, että heidän laskeutuessaan ensimmäinen huulille noussut kysymys oli: haiseeko koneessa?

- Ei haissut, Nijhuis naurahti.

Paistoöljy toimii tismalleen kuten tavallinen kerosiini, eikä lentoyhtiön lento- tai huoltohenkilökunnan tarvitse toimia tavallisuudesta poikkeavalla tavalla. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun biopolttoainetta käytetään Atlantin ylittävissä matkustajalennoissa.

KLM on biopolttoaineiden pioneeri, ja yhtiö on käyttänyt paistoöljyyn perustuvia polttoaineita Euroopassa syyskuusta 2011 saakka.

Biopolttoaineet ovat kuitenkin kalliita - KLM:n mukaan perjantain lennolla käytetty öljysekoitus maksoi 10 dollaria gallonalta, joka on kolminkertainen hinta tavalliseen kerosiiniin verrattuna.

Lentoyhtiöt toivovat biopolttoaineiden hinnan laskevan niiden käytön yleistyessä. Viimeisen viiden vuoden aikanalentoyhtiöt ovat tutkineet biopolttoaineiden valmistamista levistä ja viljelyskasveista, kuten öljyisestä ruistankiosta, josta Suomessa valmistetaan öljyä ja siemenrouhetta.

The New York Post lehden sivuille (siirryt toiseen palveluun)

Lähteet: AP, Yle Uutiset