Suomalainen vapaamuurari tyynnyttelee Viron veljiä

Suomessa kirkko päätyi tutkimaan vapaamuurareita ja julkaisi tuloksia vuonna 1995. Tulos oli järjestön kannalta varsin myönteinen, ja kiivailu kirkonmiesten vapaamuurariudesta hiipui. Virossa yritetään paraikaa kieltää vapaamuurarit kirkon palkkalistoilta.

Kotimaa
Vapaamuurarien tilat Seinäjoella.
Vapaamuurarien tilat Seinäjoella.Pasi Takkunen / Yle

Virossa leimahtanut poru kirkon työntekijöistä kuulostaa suomalaisen vapaamuurarin korviin kaiulta menneisyydestä.

Merimieskirkon pääsihteeri, vapaamuurari Sakari Lehmuskallio muistaa hyvin samankaltaisen keskustelun Suomesta vuosikymmenien takaa. Kirkon tutkimuskeskukselle annettiin tuolloin tehtäväksi tutkia vapaamuurareita.

- Tutkija teki kaksikin tutkimusta ja sai käsiinsä vapaamuurareiden kaiken rituaalimateriaalin, Lehmuskallio kertoo.

Vuonna 1995 Kirkon tutkimuskeskus julkaisi selvitystensä tuloksia. Lyhykäisyydessään vapaamuurarit katsottiin paneutuneiksi ja jumaluskoisiksi kirkossakävijöiksi, eikä ristiriitaa kristinuskoon koettu.

- Näiden tutkimusten mukana koko asia putosi Suomessa pois päiväjärjestyksestä.

Virossa keskustelu on juuri tällä haavaa kuumimmillaan. Viron luterilaisen kirkon työntekijöiltä saatetaan kieltää kuuluminen vapaamuurarijärjestöön. Asiasta on tehty aloite kirkkoneuvoston käsiteltäväksi.

Salamyhkäisyys arveluttaa kritisoijia

Kirkon sisällä toimivat vapaamuurarit nousivat Virossa puheenaiheeksi, kun paljastui, että tunnettu tallinnalainen rovasti Jaan Tammsalu oli kohonnut korkealle järjestön hierarkiassa.

- Ehkä heidän täytyy käydä sama keskustelu (kuin Suomessa) ja tehdä tutkimukset. Se tuntuu hölmölle. Ei ole mitään perusteita tällaisille ajatuksille, Lehmuskallio sanoo vapaamuurarien kieltämisestä.

Suomen vapaamuurarien ja luterilaisen kirkon kytkökset nousevat ajoittain tapetille. Näkyvimmin vapaamuurarien työskentelyä kirkolle on viime aikoina arvostellut Helsingin yliopiston dogmatiikan professori Miikka Ruokanen.

Syksyllä Ruokanen antoi Seinäjoen Sanomille haastattelun, jossa hän piti vapaamuurariutta ja kristillistä vakaumusta ristiriidassa. Ruokanen sanoi, ettei "kukaan vilpitön kristitty" voi kuulua seuraan, "jonka ytimessä on hämärä, ei-kristillinen oppi ja kultti". Ruokanen kieltäytyi kommentoimasta Viron aloitetta Yle Uutisille.

Suomessa vapaamuurarit ja kirkko ovat toisiaan lähellä: Suomen vapaamuurareista moni on Sakari Lehmuskallion mukaan kirkon hallintoelimissä ja luottamustoimissa. Monen hengenmiehen vapaamuurarius on ymmärrettävää, selittää Lehmuskallio:

- Pitää uskoa jumalaan, että yleensä voi tulla jäseneksi. Siihen liittyy kirkkoon kuuluminen ja kirkon elämään osallistuminen.

Julkisuudessa esiintyneiden lukujen mukaan joitakin kymmeniä pappeja sekä kanttoreita kuuluu vapaamuurareihin.

- Samalla todennäköisyydellä näkee muusikon tai teologin kadulla kävelemässä kuin vapaamuurariyhdistyksessä. Jos katsoo kuinka paljon tämän alan ihmisiä yhteiskunnassa on, niin suunnilleen yhtä paljon on tuollakin (vapaamuurariyhdistyksissä), Lehmuskallio kommentoi.