1. yle.fi
  2. Uutiset

Autoliitto varoittaa etanolibensiinikokeiluista

Halpa RE85-polttoaine houkuttelee autoilijoita testaamaan aineen toimivuutta tavallisissa autoissa muun bensan jatkeena. Vaikka osa kokeilijoista kertoo hyvistä kokemuksista, Autoliitto varoittaa riskeistä.

tekniikka
Kuvassa E85 -polttonesteen tankkauspiste.
Hans Holmgren / Yle

ST1 toi Suomen markkinoille joku vuosi sitten uuden etanolipohjaisen RE85-polttoaineen. Se sisältää 80–85 prosenttia bioetanolia, jota yritys valmistaa kotimaisesta elintarviketeollisuuden, kauppojen ja kotitalouksien biojätteestä.

Menovesi on huomattavasti halvempaa kuin tavallinen bensa ja jotkut autoilijat ovat lähteneet testaamaan ainetta tavallisissa autoissa. Vaikka myynnissä on muutossarjoja, joilla tavallinen bensiiniauto voidaan muuttaa RE85-polttoaineella toimivaksi, osa ajaa ilman muutoksia, sekoittamalla etanolibensaa tavallisen bensan joukkoon.

Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala ei suosittele edes kertakokeilua, vaan kehottaa noudattamaan autonvalmistajien ohjeita.

- Nämä cocktailit ovat aina riski. Tuskin auto hajoaa yhden kokeilun jälkeen, mutta pidemmän päälle todennäköisesti jotain moottorivaurioita on luvassa.

Vanhassa riskit pienempiä

Vaarana ovat Luomalan mukaan polttoaineen korkeasta alkoholipitoisuudesta johtuvat syöpymät polttoainejärjestelmässä. Myös muun muassa männät voivat kärsiä, koska etanolissa on vähemmän voiteluominaisuuksia kuin bensiinissä.

- Vaurioriskin lisäksi kannattaa huomioida, että etanolibensa nostaa auton polttoaineen kulutusta keskimäärin noin 30 prosenttia.

Nämä cocktailit ovat aina riski.

Jonne Luomala, turvapalvelupäällikkö

Mikäli uteliaisuus kuitenkin voittaa auton omistajan varovaisuuden, vahinkojen riski on pienempi vanhempien autojen kohdalla. Lisääntynyt tekniikka tekee uusista autoista alttiimpia vioille, joita polttoainekokeilusta voi seurata.

- Nykyautot ovat myös huomattavasti paloherkempiä kuin 20-30 vuotta vanhat autot. Vanhojen autojen polttoaineen suihkutusjärjestelmät suuttimineen ovat erilaisia ja tekniikka saattaa antaa anteeksi enemmän. Mutta en silti suosittele testaamaan.

Auton muuttaminen muutossarjalla etanolibensalle sopivaksi on yleistynyt. Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala ei näe asiassa ongelmaa, kunhan työ tehdään oikein.

- Onhan näitä tehty muualla maailmassa jo kauan, ja jos asennuksen toteuttaa asiantuntija oikeilla välineillä niin kokolailla riskivapaata sen pitäisi olla.

Lue seuraavaksi