Hyppää sisältöön

EU parantaa lentomatkustajien oikeuksia

Islannin tuhkapilvi on saanut EU:n laatimaan tarkat ohjeet lentoliikenteen ongelmatilanteisiin. Lentoyhtiöt velvoitetaan siirtämään matkustajat vaikka kilpailijoiden lennoille, jos viivästys jatkuu riittävän kauan.

EU:n komissio haluaa parantaa lentomatkustajien oikeuksia. Liikennekomissaari Siim Kallas on esitellyt komission ehdotukset.

Uudessa ohjeissa määritellään mm. milloin matkustajilla on oikeus rahallisen korvaukseen, jos lento peruuntuu teknisten vikojen, luonnononnettomuuksien tai lennonjohtajien lakon vuoksi.

Lennon peruuntuessa yhtiön on uudelleenreititettävä matkustajat vaikka kilpailijoiden lennolle, jos odotusaika venyy yli 12 tunnin.

Lentoyhtiöt onnistuivat saamaan esitykseen kantansa, että ne ovat velvollisia maksamaan matkustajille korkeintaan kolme hotelliyötä. Tämä ei koskisi kuitenkaan liikuntavammaisia, yksin matkustavia lapsia ja raskaana olevia naisia, kertoo BBC.

Komissaari Kallas pitää tärkeänä, että lentoyhtiöt myös noudattavat määräyksiä ja että niihin voi luottaa, kun jokin menee vikaan.

- Tiedämme, että matkustajille on tärkeintä päästä kotiin. Siksi pääpaino on informaatiossa, huolenpidossa ja aktiivisessa uudelleenreitityksessä, hän totesi.

Komission ehdotus menee seuraavaksi jäsenmaiden ja EU-parlamentin käsittelyyn. Uudistukset astuvat voimaan aikaisintaan vuonna 2014.

Kysymys lentomatkustajien oikeuksista nousi voimakkaasti esille vuoden 2010 tuhkapilven yhteydessä. Islantilaisesta tulivuoresta purkautunut tuhkapilvi pysäytti lennot Euroopassa yli viikoksi. Seurauksena oli suuri sekaannus siitä, kuinka paljon lentoyhtiöt ovat velvollisia korvaamaan matkustajille koituvis ylimääräisiä kuluja.

.
.