Smoothie - askel kohti raakaravintoa

Monet Hollywood-tähdet ovat vannoneet raakaravinnon nimeen jo vuosia. Yhä useampi suomalainen puhuu raakaravinnon hyödyistä ja on lisännyt siitä elementtejä ruokavalioonsa.

ruokavaliot
Puuhyllyllä on superfoodeja pusseissa
Milla Holm / Yle

Joensuulaiset Ulla Kuikka ja Teija Lehtinen ovat sitä mieltä, että raakaravintoa kannattaa lisätä ruokavalioon pikkuhiljaa.

- Minä lisäisin marjoja ruokavalioon, vinkkaa Tuija Lehtinen.

Ulla Kuikka on siirtynyt raakaravintoa kohti pienin askelin.

- Itse olen pikkuhiljaa kokeillut ja ottanut mukaan tavallisen ruuan lisäksi. Näin se kannattaa aloittaa.

Kun ruokaa ei kypsennetä yli 45 asteen, voidaan puhua raakaravinnosta. Raakaravintoa ei ole tarpeen nauttia sataprosenttisesti, sillä jo pienikin raakojen elementtien lisääminen kohentaa hyvinvointia.

Kinastelua raakaravinnosta

Samaan aikaan kun raakaravinnon hyödyistä puhutaan ja kirjoitetaan entistä enemmän, käydään myös keskustelua riskeistä. Teija Lehtinen ei kritiikkiä täysin allekirjoita.

- Itse en ainakaan ole kokenut, että siinä olisi jotain riskejä. Jokaisen kannattaa kuunnella omaa elimistöään, mikä tuntuu hyvältä sitä voi jatkaa. Jos siitä ruuasta tulee hyvä olo, niin mikä ettei. Välillä voi kokeilla miltä liharuoka tai einesruoka maistuu ja millainen on sen jälkeen olo.

Tuoreet hedelmät, pähkinät, siemenet ja marjat ovat kuuluneet ihmisten ruokavalioon aikojen alusta. Jos ruokavalionsa aikoo jättää pelkästään niiden varaan, kannattaa asiaan paneutua tarkemmin.

- Silloin täytyy monia asioita ottaa huomioon. Esimerkiksi kasvissyöjien täytyy huolehtia B12- ja D-vitamiinin sekä kalsiumin saamisesta. Ruokavalion koostumusta täytyy katsoa kokonaisvaltaisesti.

Raakaravinnosta saa elinvoimaa vaikkapa välipalan muodossa. Erilaiset smoothiet pitävät nälän loitolla ja virkistävät nopeasti. Yksinkertaisimmillaan ainekset laitetaan tehosekoittimeen ja hurautetaan sekaisin.