1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Hyvä akustiikka kokoaa äänen sirpaleista nautinnon

Schauman-salin akustinen suunnittelu Pietarsaaressa perustuu mittavaan tutkimustyöhön useista kymmenistä konserttisaleista. Tärkein lähtökohta on salin muoto. Viikonlopun avajaisissa joutuu tulikokeeseen joutuu koko korttelin kattavan Campus Allegron akustiikka.Tilan pitää olla avara, mutta ei kaikuisa.

kulttuuri
Novian Projektikuoro harjoittelee Pietarsaaren uudessa Schauman-salissa.
Kuvaus ja leikkaus Kalle Niskala

Johtava konsultti Henrik Möller konserttisalien akustiikkaa suunnittelevasta Akukonista kuuntelee tarkalla korvalla viikonloppuna tulikasteeseen joutuvan Schauman-salin äänen sävyjä opiskelijaorkesterin harjoitellessa Pietarsaaressa. Suunnittelu alkoi vuosia sitten yhdessä arkkitehdin kanssa. Arkkitehtisuunnittelu on Arkkitehtitoimisto R. Wingrenin käsialaa.

- Akustinen suunnittelu lähtee siitä, että valitaan joku järkevä muoto salille. Se muoto on kaikkein tärkein, materiaalilla ei voi korjata, jos muoto on väärin, sanoo Henrik Möller.

Materiaalilla ei voi korjata, jos muoto on väärin

Henrik Möller

- Pitäisi lähteä aina siitä, että se tila, jonka arkkitehti on varannut salille, on järkevän muotoinen. Täällä Pietarsaaressa meillä on klassinen kenkälaatikkosali, joka on kaikkein helpoin tehdä. Eräs saksalainen professori joskus sanoi minulle, että pitäisi fibata erittäin pahasti, että tuollainen menee pieleen.

Seinien pintamateriaalit ovat arkkitehdin valitsemia, eikä niissä Möllerin mukaan ole erityisiä akustisia ominaisuuksia.

- Materiaalien pitää tietysti olla tarpeeksi painavia.

Tavoitteena mahdollisimman hyvä stereoääni

Haasteita suunnittelulle tuovat erilaiset esiintyjät sinfoniamuusikoista rockbändiin ja oopperaan. Hyvä akustiikka on edellytys esiintyjien yhteissoitolle ja laululle, mutta myös yleisön nautinnolle.

- Ei voi laittaa yhtä etusijalle vaan kaikki pitää ottaa huomioon. Se lähtökohta on aina se, että pitäisi tehdä sali, jossa kaikki toimii. Jos sinulla on sali, joka toimii vain lavalle tai vain yleisölle sitten sinulla on huono sali, sanoo Henrik Möller.

Salin akustisen muotoilun periaatteena on Möllerin mukaan se, että seinillä on hajottavat pinnat, jotka sirpaloivat äänen niin, että ääni tulee äänikenttänä eikä yksittäisenä heijastuksena. Vaakasuorassa ovat puolestaan pinnat, jotka jäljittelevät parveketta.

Ihmisellä on kaksi korvaa ja hän haluaa kuulla äänet stereoääninä

Henrik Möller

- Koko suunnittelu tähtää mahdollisimman hyvään stereoääneen. Ihmisellä on kaksi korvaa ja hän haluaa kuulla äänet stereoääninä. Jos meillä ei ole mitään, joka tuottaa heijastuksia, kuulemme monoäänen, mikä ei ole mukavaa, selventää Möller.

Palautuva ääni vahvistaa esiintyjän luottamusta

Schauman-salin toimitusjohtaja Annika Mylläri on itse oopperalaulajana esiintynyt lukuisissa saleissa eri puolilla maailmaa. Esiintyjä pitää palautuvaa ääntä tärkeänä itselleen.

- Joissakin saleissa ei kuule kerta kaikkiaan kun laulaa. Täytyy voida luottaa tuntemukseensa, miltä tuntuu kun laulaa omalla tekniikallaan. Tässä salissa mielestäni kuulee todella hyvin, ja heti huomaa että akustiikka on todella hyvä, sanoo Annika Mylläri.

Täytyy voida luottaa tuntemukseensa, miltä tuntuu kun laulaa omalla tekniikallaan

Annika Mylläri

Henrik Möller on suunnitellut lukuisten konserttisalien akustiikkaa koti- ja ulkomailla sekä tutkinut lähes neljänkymmenen kotimaisen salin akustiset olosuhteet. Suomen parhaiksi saleiksi hän nostaa Lahden ja Kuopion konserttisalit.

Pietarsaaressa äänisuunnittelu kattoi konserttisalin lisäksi koko Campus Allegro -korttelin, jossa vaimennus toi haasteita. Valoisilla kaduilla on lasikatto ja rakennukset ovat neljältä eri vuosisadalta.

- Täällä pitäisi ihmisen kulkea, täällä on korkeita tiloja, eikä saa tulla kakofoniaa, vaan pitäisi olla suhteellisen rauhallista, mutta kuitenkin niin, että täällä aistii, että on isossa tilassa.

Akustinen suunnittelija ei hermoile viikonlopun avajaiskonsertteja.

- Palautteen olen jo saanut. Ei jännitä yhtään, Henrik Möller hymyilee.

Lue seuraavaksi