Kaksi kolmasosaa yrityksistä ei ole käyttänyt mainostoimistoa

Mainostoimistot etsivät uusia asiakkaita pienistä ja keskisuurista yrityksistä. Mainostoimistojen houkuttelevuus työpaikkana on hiipunut huippuvuosista.

talous
Kuvakaappaus mainostoimisto Albert Hall Finlandin nettisivuilta
Yle

Markkinointiviestinnän toimistojen liitto on aloittanut pk-yrityksille suunnatun kampanjan.

Liitto pyrkii löytämään mainosalalle lisätöitä.

- Suomalaisista yrityksistä kaksi kolmasosaa ei ole koskaan käyttänyt mainostoimistoa. Kasvupotentiaalia siis on, sanoo liiton hallituksen jäsen, Tampereella toimivan mainostoimiston Albert Hall Finlandin toimitusjohtaja Mikko Reinikka.

Nuoret toimitusjohtajat arvostavat mainontaa

Reinikka arvioi, että mainostoimistojen käyttöä pk-yrityksissä on hidastanut se, että varsinkin aiemmin monilla oli alasta kallis mielikuva.

- Lisäksi alan onnistumiset eivät näy julkisuudessa, vaikka Suomessa tehdään koko ajan hyvää työtä, Reinikka sanoo.

Reinikan mukaan tulevaisuus näyttää paremmalta.

- Yrityksissä tapahtuu sukupolvenvaihdoksia ja nuoret toimitusjohtajat arvostavat mainontaa, Reinikka sanoo.

Mainosala menettänyt trendikkyyttään

Mainosalan houkuttelevuus nuorten parissa on hiipunut huippuvuosista. Mainostoimistot kilpailevat osaajista muiden alojen kanssa.

- Yksi suuntaus on se, että isot yritykset perustavat omia mainososastoja, Reinikka sanoo.

Myös peliteollisuus kiilaa monen nuoren mielessä mainosalan edelle.

- Mainosala ei ehkä ole enää niin trendikäs ala, Reinikka sanoo.

Keskellä korpea vaikea pitää mainostoimistoa

Tampere oli ennen 1990-luvun alun lamaa mainosalan kärkikaupunkeja. Huonot ajat veivät yrittäjiä pääkaupunkiseudulle.

Nykyään paikkakunnalla ei ole niin paljon merkitystä. Asiakkaita on eri puolilta Suomea ja asiakaspalaverit pidetään sähköisesti.

- Tampere on meille edelleen tärkeä, mutta meillä on monipuolisesti asiakkaita ympäri Suomea ja jopa ulkomailta, sanoo vuonna 1999 Tampereella perustetun Villivision toimitusjohtaja Pasi Kuhmonen.

- Ihan umpimetsässä on vaikea toimia. Suurten asutuskeskusten koulutus- ja kulttuuritarjonta on tärkeää ammattitaidon ylläpitämiseksi, sanoo Mikko Reinikka.