Lappilaisten autot vanhoja, mutta kunnossa

A-katsastuksen hylkäystilastojen perusteella lappilaisten autot ovat vanhoja, mutta melko hyvässä kunnossa. Keskimäärin katsastuksesta pomppaa joka neljäs auto, mikä ei kokeneen katsastusmiehen mukaan ole ollenkaan huono luku.

katsastus
Katsastusmies tutkii kuorma-auton eturipustusta.
Heidi Hannukainen / Yle

Lappilaisten autokalusto on vanhempaa kuin maassa keskimäärin, mutta keskimäärin yhtä hyvässä kunnossa kuin muuallakin. Keskimääräinen hylkäysprosentti on Lapissa 24,8, mikä on 0,3 prosenttiyksikköä parempi tulos kuin maassa keskimäärin.

A-Katsastuksen katsastamien autojen keski-ikä puolestaan oli Lapissa 13,3 vuonna 2012 13,3 vuotta. Se toista vuotta korkeampi kuin maassa keskimäärin.

- Minun mielestäni autot eivät kuitenkaan ole mitenkään huonossa kunnossa, kun otetaan huomioon olosuhteet. Keskimääräinen hylkäysluokka on suurin piirtein samaa luokkaa meillä ja Euroopassa, vaikka täällä olosuhteet ovat auton käytölle paljon rankemmat, sanoo Jouni Jyrkäs.

Autojen ikääntyminen kuitenkin näkyy myös katsastustilastoissa. A-katsastuksen tarkastamien autojen keski-ikä nousi esimerkiksi Lapissa 0,3 vuodella.

- Käyttöikä näkyy kyllä vikojen määrässä. Suola ja vuodenaikojen vaihtelut eivät enää nykyaikana näy niinkään ruostevikoina, mutta esimerkiksi jarruvioista monet johtuvat kovasta käytöstä kovissa olosuhteissa, Jyrkäs kuvailee.

Keskimääräinen hylkäysluokka on suurin piirtein samaa luokkaa meillä ja Euroopassa, vaikka täällä olosuhteet ovat auton käytölle paljon rankemmat.

Jouni Jyrkäs

Tarkastettavia kohteita on enemmän kuin aikanaan

Jyrkäksen mukaan katsastus on muuttunut menneistä vuosista huomattavasti tarkemmaksi. Aakanaan autoja ehti käydä läpi vartissa useampia, nyt tarkastukseen kuluu reilusti aiempaa enemmän aikaa, koska tarkastuskohteita on enemmän.

- Eihän ennen testattu iskunvaimentimia tai mitattu päästöjä. Jarrut katsottiin ja muutamat nivelet, siinä se. Nyt autojen tekniikkakin on aiheuttanut sen, että syynättäviä kohteita on paljon, Jyrkäs luettelee.

Ajokaluston teknisen kunnon tarkka seuranta näkyy muun muassa liikenneturvallisuustilastoissa.

- Meillähän kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa teknisten vikojen osuus on varsin pieni verrattuna muuhun Eurooppaan, Jyrkäs muistuttaa.

Hänen mukaansa tässä ajokaluston kunnon tarkalla seurannalla on ollut selvästi vaikutusta liikenneturvallisuuteen.