1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Keittäjä ja häävieraskin lasketaan tapahtuman kävijäksi

Kävijämäärät ovat useimmiten tilastollista harhaa. Tapahtumien kävijämäärään lasketaan jopa talkootyöläiset. Esimerkiksi Outokummun Vanha Kaivos laskee yksityisten häätilaisuuksien vieraat kävijöikseen. Monet tapahtumat pitävät myytyjen lippujen määrät salassa vedoten liikesalaisuuteen.

Kotimaan uutiset
Children of Bodomin yleisöä Ilosaarirockissa.
Antti Makkonen / Yle

Moni saattaa yllättyä lukiessaan tapahtuman tai matkailukohteen suurista kävijämääristä. Kokonaiskävijämäärään lasketaan kaikki alueella tai tietyssä tilassa käyneet henkilöt. Oli kyse sitten talkoolaisista, henkilökunnasta, maksavista asiakkaista tai ilmaistapahtuman ilmapallon myyjästä.

- Kävijä on yksinkertaisimmin henkilö, joka on astunut jostakin ovesta sisään tai mennyt johonkin paikkaan, selittää Itä-Suomen yliopiston matkailuliiketoiminnan professori Raija Komppula.

Kävijä-sana ei siis kerro kuka tapahtumassa tai tilaisuudessa on käynyt. Keitä kävijät todellisuudessa olivat, se voidaan täsmentää, jos tieto on mahdollista selvittää. Yhtenäistä linjaa kävijöiden laskemisesta tai tilastoinnista ei ole.

- Ei ole olemassa sääntöä siitä, mitä saa laskea vaan mitä lasketaan, Komppula selventää.

Häävieraat ovat alueen kävijöitä

Esimerkiksi Outokummun perhematkailukohde Vanha Kaivos tilastoi vuoden 2012 kävijämääräksi 35 466. Erittelystä selviää, että kävijöistä yli puolet on ollut ravintola-asiakkaita. Vain noin 22 prosenttia kävijöistä on ostanut tai saanut lipun alueelle.

Lähes neljännes Vanhan Kaivoksen kävijöistä on tullut tapahtumakävijöistä, joihin lasketaan muun muassa yksityisiin häätilaisuuksiin osallistuneet vieraat.

Raportoidaan mitä halutaan

Myytyjen lippujen määrä on yleensä pienempi kuin kävijöiden määrä. Esimerkiksi museossa myytyjen lippujen määrä ei vastaa todellisuutta, koska esimerkiksi eläkeläiset ja koululaisryhmät saattavat päästä sisään ilmaiseksi.

Kausikortit esimerkiksi laskettelurinteeseen vääristävät myös kävijämäärien ja myytyjen lippujen suhdetta. Yksi henkilö saattaa käyttää kausikorttiaan usean kerran päivässä tai kerran viikossa. Useamman kerran tiettyyn tilaan tuleva henkilö kasvattaa kävijämäärää.

- Pitää miettiä mihin ja miten kävijämäärätietoja käytetään. Tapahtumien merkitystä ja vaikutusta mitataan kävijämäärillä, Komppula kertoo.

Tapahtumien merkitystä ja vaikutusta mitataan kävijämäärillä.

Raija Komppula

Jos kävijämääriä tutkitaan negatiivisen vaikutuksen valossa, kannattaa tapahtumasta ilmoittaa mahdollisimman pieni kävijämääräluku.

- Ajatellaan vaikkapa Ilosaarirockin ympäristövaikutuksia. Jokainen henkilö, joka on ollut rockissa, riippumatta henkilön roolista, vaikuttaa negatiivisesti ympäristöön muun muassa tallaamalla nurmikoita ja käyttämällä vessoja.

-Kävijämäärätiedon käyttötarkoitus määrittää sen mitä kulloinkin halutaan raportoida, Komppula sanoo.

Kävijämäärät määrittelee eurot

Monen tapahtuman myytyjen lippujen määrää on hankala selvittää, sillä ne saattavat ovat liikesalaisuuksia. Julkista tukea hyvin pärjäävälle tapahtumalle tuskin tulisi.

- Otetaan esimerkiksi monen kulttuuritapahtuman rahoituksen muodostumista. Myydyistä lipuista tulee joku tietty summa rahaa, joka on tuloa. Joissakin tapauksissa ei haluta paljastaa myytyjen lippujen määrää, koska jos se on suuri, niin ei ehkä julkista tukea välttämättä tarvita niin paljon, selvittää Komppula.

- Jossakin toisessa tilanteessa on edullista ilmoittaa myytyjen lippujen määrä, Komppula jatkaa.

Jossakin toisessa tilanteessa on edullista ilmoittaa myytyjen lippujen määrä.

Raija Komppula

Vaikka ensimmäisenä tuntemuksena suurista kävijämääristä saattaa olla epäusko, täytyy kävijä-sanaa miettiä myös toiselta näkökannalta. Esimerkiksi Lieksan Vaskiviikolla on useita ilmaistapahtumia, joten pitäisikö järjestäjien ilmoittaa vain myytyjen lippujen määrä?

- Onko se, että paikalliset ihmiset saavat nauttia ilmaiseksi tai jonkun yrityksen sponsoroimana hyvästä musiikista, vähempi arvoista kuin se, että joku pistää pyhävaatteet päälle ja maksaa lipusta 30 euroa ja kuuntelee sitä jossain? Minusta se on ihan yhtä arvokasta, Komppula toteaa.

Lue seuraavaksi