Silmälasimarkkinoilla kovaa hintakilpailua

Optikkoalan kilpailu käy kovempana kuin koskaan. Kuluttajalle mainostetaan silmälaseja pilkkahintaan, ja laseja myydään jopa tappiolla.

talous
Optikko asettelee silmälaseja näytille.
Yle

Valtakunnallinen silmälasiketju mainosti jokin aika sitten Turun liikkeissään huippuhalpoja silmälaseja. Yksiteholasit sai kympillä ja monitehotkin maksoivat vain viisikymmentä euroa. Asiakkaita kertyi jonoksi asti, mutta uskomatonta hintaa ihmetteli lähes jokainen.

- Kysymys ei ollut silmälasikaupasta vaan markkinoinnista, vastaa Silmäaseman myyntijohtaja Hemmo Salo kysymykseen siitä, miten silmälaseja pystyttiin myymään puoli-ilmaiseksi.

Salo myöntää suoraan, että kampanja tuotti myyjälle tappiota.

- Se on tismalleen näin. Jokainen silmälasipari, mitä me tässä kampanjassa toimitamme, maksaa meille.

- Tämä oli ainakin minulle alalla ihan uutta. Kaikenlaisia uusia temppuja pitää tehdä, että saadaan paikat asiakkaille tutuiksi, Salo sanoo.

Kun asiakas menee liikkeeseen huipputarjouksen perässä, hän monessa tapauksessa tyytyykin juuri niihin tarjouslaseihin. Lisämyynti tehdään myöhemmin.

- Veikkaanpa, että noutaessaan laseja parin kolmen viikon päästä aika moni päätyy valitsemaan aurinkolasit voimakkuuksilla tai toiset lasit, Salo arvelee.

Kuluttaja hukassa mainonnan keskellä

Hurjaksi käynyt silmälasimainonta hämmentää myös kuluttajaa. Asiakkaille mainostetaan vain halvinta tuotetta, mutta laatu ja mahdolliset lisäkustannukset erikoisominaisuuksista jäävät usein hämärän peittoon.

- Olen pahoillani siitä, että koetetaan saada kuluttaja uskomaan, että pienellä rahalla saadaan parasta laatua. Se on asiakkaan aliarvioimista. Minun mielestäni pitäisi rehellisesti sanoa, mitä milläkin rahalla saa, ja antaa asiakkaan itse päättää, minkä tason hän haluaa, sanoo yrittäjä Maarit Jaanti Optimaarista.

Hemmo Salo myöntää, että mainonta alalla on hieman vääristynyt. Silmälasien markkinointi on kuitenkin vaikeaa, sillä hinta koostuu useista erillisistä palasista ja kokonaishintaa on hankala ilmoittaa.

- Hinnoittelun on oltava avointa viimeistään myymälätilanteessa. Eli että edullisimmillaan tuote on tämä, alkaen tästä ja sitten jos haluaa linssinohennusta tai heijastamatonta pintaa, niin niillä on selkeät hinnat, Salo toteaa.

- Monet tuntevat itsensä petetyiksi siinä, että ovat lähteneet hakemaan halpoja laseja ja loppusumma onkin ollut ihan toista. Minulla on vähän sellainen tunne, että nyt ollaan menty niin pitkälle tässä halpamainonnassa ja kuluttajan höynäyttämisessä, että kuluttajat ovat tulleet siihen pisteeseen, etteivät he enää sulata kaikkea tätä, Maarit Jaanti sanoo.