1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Näin värit vaikuttavat kuluttamiseen

Kaupat ja niiden markkinointikoneistot hyödyntävät värejä saadakseen kuluttajat hellittämään kukkaronnyörejään. CNN:n listasi eri värien herättämät mielleyhtymät ja miten ne vaikuttavat ostopäätöksiin.

Kauppakeskukset ovat erilaisten värien sekamelskaa, kun jokaisella kaupalla on omat logonsa, mainosjulisteensa, ovensa ja ostoskassinsa. CNN:n haastattelemat markkinoinnin asiantuntijat uskovat, että ihmiset alitajuisesti yhdistävät tietyt värit tiettyihin sosiaalisiin tai kulttuurisiin viesteihin. Tämän tietäen kauppiaat ja markkinointikoneistot valikoivat käyttöönsä värejä, joiden uskotaan hellittävän kukkaronnyörejä.

Musta
Musta on kehittyneisyyden ja hienostuneisuuden tunnusmerkki ja se hallitsee kalleimpien meikkien pakkauksia.

Sininen
Lähes kaikki pitävät sinisestä, eli ei ole ihme että se herättää mielikuvan luotettavuudesta. Sininen on eri rahoituslaitosten suosikkiväri, koska se saa ihmiset tuntemaan turvalliseksi. Sininen saattaa parantaa myös asiakasuskollisuutta.

Viininpunainen
Viininpunainen muistuttaa rikkaudesta ja hienostuneisuudesta. Ei siis kannata yllättyä, jos viininpunainen päiväpeitto maksaa enemmän kuin vastaava valkoisena. Myös viininpunaisen "serkku" ruskea herättää mielikuvan luksuksesta.

Vihreä
Kauppiaat käyttävät vihreää houkuttelemaan ekohenkisiä kuluttajia. Asiantuntijat kehottavat pitämään kuitenkin mielessä, että vaikka tuote olisikin vihreä, se ei välttämättä silti ole ympäristöystävällinen.

Oranssi
Väri yhdistetään reiluuteen ja edullisuuteen, joten ei ole ihme että oranssin näkee esimerkiksi ale-tarran värinä.

Vaaleanpunainen, pinkki
Tällä makealla värillä - etenkin hennon vaaleanpunaisena - on rauhoittava vaikutus. Tutkijat uskovat, että vaaleanpunaisen näkeminen rentouttaa kireitä lihaksia - ja saattaa helpottaa samalla myös ostopäätöksen tekemistä.

Punainen
Vaikka useat kaupat vannovat punaisen nimeen - ja menestyvät taloudellisesti - markkinoinnin asiantuntijat varoittavat, että kuten stop-merkki, punainen mainosjuliste saattaa saada asiakkaan jarrut päälle ja miettimään kustannuksia tarkemmin.

Purppura, violetti
Purppura ja violetti hallitsevan kauneusteollisuudessa, erityisesti ikääntymistä torjuvissa tuotteissa. Purppura saa ihmiset ajattelemaan kuninkaallisuutta, joten purppuran tai violetin värinen pakkaus voi vakuuttaa ostajan siitä, että tuotteella on erityisiä ominaisuuksia ja se on suuren hintansa arvoinen.

Valkoinen
Brändäyksessä valkoinen edustaa yksinkertaisuutta ja puhtautta - 75 prosenttia myydyimmistä ihonhoitotuotteista on pakattu valkoiseen. Se edustaa myös nykyaikaisuutta ja rehellisyyttä, mikä saattaa olla syynä siihen, että Apple vannoo valkoisen nimeen.

Keltainen
Pikaruokaravintoloiden kestovärinä keltainen tuo tarmoa ja lisää ruokahalua. Siinä saattaa olla syy, miksi vatsasi alkaa kurnia kun ohitat McDonald'sin kultaiset kaaret.

CNN:n haastattelemat markkinointiasiantuntijat:

Adam Alter, markkinoinnin apulaisprofessori New Yorkin yliopistossa

Barry J. Babin, markkinointianalyysin laitoksen johtaja Louisiana Tech yliopistossa

Rajesh Bagchi, markkinoinnin apulaisprofessori Virgiania Tech yliopistossa

Leatrice Eiseman, Pantone-väri-instituutin johtaja

Karen Grant, NPD Group -markkinointitutkimusyhtiön varapääjohtaja