Tasapainoinen ruokavalio karkottaa väsymyksen

Jos kevätväsymys painaa, ravinnolla on sen selättämisessä yhtä suuri merkitys kuin unella ja liikunnallakin. Myös ruokailurytmi näyttelee suurta roolia väsymyksen torjunnassa.

terveys
Mustat oliivit koristavat salaattiannosta.
Petra Ristola / Yle

Keväällä moni väsyy. Vaikka nukkuisi tarpeeksi, ja liikkuisi paljon, voivat huonot ruokailutottumukset aiheuttaa väsyneen olon.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen muistuttaa, että kyse on kokonaisuudesta. Mitkään tietyt ruuat eivät itsessään väsytä, tiettyjen ravintoaineiden puute sen sijaan aiheuttaa väsymystä.

- Monipuolinen ruokavalio on tärkeä ja jos sieltä jää puuttumaan vitamiineja ja kivennäisaineita, sillä on merkitystä.

Vihannekset, marjat ja hedelmät ovat oivallinen tapa torjua väsymystä. Ravitsemusterapeutti Orreveteläinen kertoo, että ruokavalion olisi myös hyvä sisältää täysjyvä- sekä maitovalmisteita.

- Jos ihminen ei saa kulutukseen nähden riittävästi energiaa, niin totta kai se väsyttää. Yleisesti voisi myös sanoa, että valkoiset viljat ja sokeri ovat usein syypäitä. Herkut eivät saa syrjäyttää oikeaa ruokaa.

Myös ruokailurytmi näyttelee suurta roolia väsymyksen torjunnassa. 4-6 ateriaa päivässä pitää mielen virkeänä.

Paasto puhdistaa mielen, ei kehoa

Pääsiäisen alla moni paastoaa. Laillistettu ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen ei suosittele pitkäaikaista paastoamista. Yksi viikko vuodessa on hänen mielestään maksimi.

- Ravitsemuksellisessa mielessä paastoaminen ainakaan pitkällä ajalla ei ole järkevää.

Orreveteläinen näkee, että elimistön puhdistuminen paaston aikana on enemmänkin urbaanilegendaa.

Ravitsemuksellisessa mielessä paastoaminen ainakaan pitkällä ajalla ei ole järkevää.

Eija Orreveteläinen

- Jos kokee paaston henkisessä mielessä itselleen hyväksi, niin antaa mennä vaan.

Jos ruokailutapojaan haluaa keventää, ohje on yksinkertainen.

- Ateriarytmi kuntoon. Joka aterialla on hyvä olla vihanneksia, marjoja tai hedelmiä. Sekä proteiinia. On hyvä karsia tapasyömiset. Syömiseen pitää keskittyä, Orreveteläinen muistuttaa.

Luonnollinen ajattelutapa kadonnut ruokailusta

Ruuasta ja ruokailusta on tullut uskontoon verrattava asia. Dieettejä ja erilaisia ruokavalioita on tarjolla pilvin pimein. On karppausta ja luolamiesdieettiä, puhumattakaan kaalikeittodieetistä, greippidieetistä ynnä muista nopeaa painonpudotusta lupaavista dieeteistä.

Orreveteläinen toteaa, että luonnollinen ajattelutapa on hävinnyt ruokailun yhteydestä.

- Mitä varten me syömme? Mehän syömme sen takia, että pysymme hengissä ja voimme hyvin. Tietysti joku yksilö hyötyy jostakin ruokavaliosta. Pitää muistaa monipuolisuus ja kohtuullisuus, niin silloin pysytään hyvällä tiellä.

Laillistettu ravitsemusterapeutti muistuttaa, että sallittuja ja kiellettyjä ruoka-aineita ei ole olemassa. Kaikki riippuu niistä määristä mitä syödään.