Karhujen valmistus loppuu Kiteellä - Kirvesniemeltä uusi suksibrändi

Karhu-suksien valmistus Kiteen suksitehtaalla loppuu. Ex-hiihtäjä Harri Kirvesniemen luotsaama tehdas tuo kuitenkin syysmarkkinoille urheilutekstiileistä tunnetun Yoko-merkkisen suksen.

urheilu
Yoko-suksia rivissä
Kitee Ski Oy

Karhu-suksien valmistus Kiteellä päättyy. Tuotemerkin käyttöoikeus siirtyi viime syksynä hollolalaiselle Startex Oy:lle, eivätkä osapuolet päässeet sopimukseen suksien valmistuksen jatkamisesta.

Emme nähneet tulevaisuutta siinä, että olisimme pelkkä alihankintavalmistaja.

Harri Kirvesniemi

- Emme nähneet tulevaisuutta siinä, että olisimme pelkkä alihankintavalmistaja. Kiteen tehdas ei eläisi sillä, koska katteet pienenisivät huomattavasti. Tilanne olisi tietenkin erilainen, jos valmistaisimme suurempia suksimääriä, perustelee Kitee Ski Oy:n Kiteen tehtaanjohtaja Harri Kirvesniemi.

Karhu-suksien markkinaosuus oli Suomessa parhaimpina vuosina yli 25 prosenttia. Suksia myytiin 55 000 - 70 000 kappaleen vuosivauhtia ja Kiteellä niistä valmistettiin noin puolet.

Matti Järvinen uuden pitopohjan takana

Suksien valmistus Kiteellä ei kuitenkaan lopu Karhu-tuotemerkin menettämiseen. Ensi syksynä markkinoille lanseerataan urheilutekstiileistä tutun Yoko-tuotemerkkiä kantava suksi. Uusien suksimallien ensimmäiset testikappaleet ovat jo lähteneet jälleenmyyjille ja yhteistyökumppaneille. Suksen myynti toteutetaan Yoko-tuotemerkin omistavan M-X Sport Oy:n kautta.

Suksesta on Karhun tapaan lukuisia eri malleja ja myyntiä haetaan edellisvuosista kehittyneellä pitopohjalla. Uuden Optigrip-pinnoitteen takana on pitkän linjan hiihtomies Matti Järvinen.

- Matin kanssa uutta pohjaa on kehitetty nyt toista vuotta. Olemme pyrkineet hakemaan ratkaisuja pitopohjasuksien heikkouksiin. Uutta pohjaa ei tarvitse nyt sisäänajaa kuten ennen, vaan se lähtee heti alusta luistamaan. Ei niillä nyt ihan niille tasoille päästä, mitä hyvin voidellulla suksella, mutta se on täysin riittävä normaalikuntoilijalle, Kirvesmies kertoo.

Vanhojen suksimerkkien elvyttämistä mietittiin

Yoko-suksen vaihtoehtona oli myös vanhojen suksimerkkien elvyttäminen. Pohdinnassa oli alkaa valmistaa suksia muun muassa Kuusisto-merkillä.

Yksi vaihtoehto oli myös, että suksen päällä lukisi Kitee, mutta siitäkin luovuttiin.

Harri Kirvesniemi

- Halusimme kuitenkin tarjota maastohiihdon kokonaispaketin. Haimme merkkiä, mikä on hyvämaineinen ja suhteellisen tunnettu. Yoko oli hyvä valinta, olen itsekin hiihtänyt toistakymmentä vuotta Yokon hanskoilla ja tekstiileillä. Yokolla on muu paketti, mutta suksi puuttui. Kuusiston kohdalla emme kuitenkaan uskoneet, että sitä merkkiä kovinkaan moni muistaisi. Yksi vaihtoehto oli myös, että suksen päällä lukisi Kitee, mutta siitäkin luovuttiin.

Tällä hetkellä Kitee Ski Oy:n tehtaalla työskentelee vajaa 30 työntekijää, joista 10 on toimihenkilöitä. Tuotannon puolen lomautukset jatkuvat ainakin touko-huhtikuun ajan.

- Tuotanto olisi tarkoitus aloittaa kesäkuussa. Ennakkomyynnin taso tulee tänä vuonna jäämään normaalitilannetta alhaisemmaksi, sillä olemme liikkellä melko myöhään. Ennakkomyynnin taso jää alhaisemmaksi, koska moni asiakkaista on jo ratkaisunsa tehnyt. Olen kuitenkin erittäin luottavainen tämän suhteen, Kirvesniemi toteaa.