1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Mopoautojen rekisterikilpi pysyy pienenä

Mopoauton rekisterikilpi on pienempi kuin henkilöautossa. Tielläliikkujien toiveista huolimatta kilven kokoon ei ole tulossa muutosta.

Kuva: Simo Kymäläinen / Yle

Yle Turun lukija lähestyi toimitusta itseään arskarruttavan aiheen kanssa. Miksi mopoautoissa on henkilöautoa pienemmät rekisterikilvet, joita on mahdollisessa ongelmatilanteessa vaikea nähdä? Onko rekisterikilven koolla vaikutusta mopoautoilijan asenteeseen?

- En usko, että kilven koolla on vaikutusta. Esimerkiksi kyydissä olevat saattavat vaikuttaa asenteisiin, mutta se on sitten ihan tilannekohtainen asia, ylikonstaapeli Petri Santavuori Varsinais-Suomen poliisista sanoo.

Mopoauto eli kevytnelipyörä kuuluu samaan kategoriaan kuin normaali mopo. Nopeus on sama, ja siksi rekisterikilpikin on samanlainen kuin mopossa. Mopoautossa on lisäksi hitaan ajoneuvon kilpi.

Liikenneturvallisuusviraston yksikönpäällikkö Toni Pallaspuro korostaa, että jos mopoauton kilpeä muutettaisiin, se ei voisi olla samanlainen kuin henkilöautossa.

- Muutos vaatisi toteutuakseen selkeät perusteet ja aivan uuden kilpityypin. Nykyään on paljon pienikokoisia henkilöautoja, ja niistä erottuminen on  tärkeää, Pallaspuro painottaa.

Santavuorikaan ei koe kilven pienuutta ongelmalliseksi.

Mopoautoijat eivät muita suurempi ongelma

Mopoautoilla on autoilijoiden keskuudessa huono maine. Monet toivovat jopa mopoautojen poistumista. Santavuori uskoo asenteen johtuvan mopoautojen hitaudesta.

- Normaaliautoilijan pitää hyväksyä se mopoauto liikenteessä ja suhteuttaa oma käyttäytyminen siihen, Santavuori muistuttaa.

Santavuori korostaa, että mopoautossa on muitakin tunnisteita annettavissa poliisille kuin rekisterinumero. Ongelmatilanteessa ajoneuvon kuljettajan selvittäminen on oleellista.

- Jos mopoauton aiheuttama liikennerikkomus on ollut niin suuri, että takana oleva päättää siihen puuttua, niin pystyyhän hän soittamaan sitten hälytysnumeroon poliisille ja seuraamaan ajoneuvoa, Santavuori neuvoo.

Santavuoren mukaan liikenteessä töppäily ei riipu ajoneuvotyypistä, vaan ongelmia aiheuttavat kaikenlaiset kuskit. Mopoautoilun lisääntyessä myös onnettomuuksien määrä on lisääntynyt. Santavuori ei usko, että mopoautoilijat olisivat täysin turhaan leimautuneet liikenteen vaaratekijöiksi.

- Ei tässä nyt voi tuudittautua niin, ettei asiassa olisi huolta. Aina kun onnettomuuksien määrä kasvaa, se on huoli yhteiskunnalle.