Asukaspysäköinnin hinta halutaan viisinkertaistaa Helsingissä

Helsingissä suunnitellaan asukaspysäköinnin hinnan korottamista 680 euroon. Pysäköinnin tuntihinta voisi myös kallistua mitä kauemmin parkkiruudussa auto seisoo. Raitiovaunun reitin tukkiminen tulisi myös entistä kalliimmaksi.

pysäköinti
Nainen vetää lasta pulkassa lumisella kadulla, taustalla raitiovaunu.
Pysäköintipoliittisessa luonnoksessa muun muassa esitetään, että raitiovaunukiskoille pysäköimisestä määrättäisiin nykyistä kovemmat rapsut.Yle

Pysäköintiä Helsingin kantakaupungissa halutaan rajoittaa ja väärään pysäköintiin halutaan puuttua kovemmalla kädellä. Näin linjataan virkamiesten laatimassa pysäköintipoliittisessa luonnoksessa, jossa on pohdittu keinoja pysäköinnin sujuvuuden lisäämiseksi.

Raporttiin on listattu useita kovia keinoja pysäköinnin suitsimiseksi.

Merkittävimpänä muutoksena virkamiesryhmä ehdottaa tuntuvia korotuksia asukaspysäköintimaksuihin. Hinta nousisi nykyisestä 120 eurosta 680 euroon vuodessa. Muutos tapahtuisi asteittain vuoteen 2020 mennessä.

- Haluamme kohdella kaupunkilaisia yhdenvertaisesti. Nykytilanne on se, että esikaupunkialueella kiinteistöt ja asukkaat käytännössä maksavat pysäköinnistä tulevat kustannukset eli kiinteistöt järjestävät lähtökohtaisesti omalla alueellaan pysäköinnin ja maksavat siitä tilasta tai pysäköinti järjestetään pysäköintilaitoksissa, josta kiinteistöt maksavat. Kantakaupungissa käytetään kaupungin katutilaa ja siihen annetaan asukaspysäköintitunnukset - näin asukaspaikan arvo on 80 prosenttisesti rahallisesti tuettu. Se ei ole tasapuolista, perustelee Helsingin liikennesuunnittelupäällikkö ja virkamiestyöryhmän puheenjohtaja Ville Lehmuskoski.

Lehmuskoski perustelee asiaa myös liikennepolitiikan näkökulmasta.

Emme halua kannustaa siihen, että juuri kantakaupunkiin pitäisi tuoda autoja säilytettäväksi.

Ville Lehmuskoski

- Emme halua kannustaa siihen, että juuri kantakaupunkiin pitäisi tuoda autoja säilytettäväksi.

Asukaspaikalle kaavaillaan kahta eri hintaa. Talvikuukausina hinta olisi kaksi kertaa kesäkuukausia kalliimpi.

Mittaripaikoille enemmän vaihtuvuutta

Virkamiesryhmä ehdottaa myös mittaripaikkojen pysäköinnin muuttamista progressiiviseksi sellaisilla alueilla, joiden edustalla sijaitsee kivijalkamyymälöitä.

- Tarkoituksena on, että lyhytaikainen pysäköiminen on suhteessa edullisempaa kuin jos pysäköisi useaksi tunniksi. Käytännöllä pyritään parantamaan kantakaupungissa olevien kivijalkaliikkeiden elinvoimaisuutta.

Lisäksi raportissa ehdotetaan korotusta pysäköintivirhemaksuun. Parkkisakko halutaan korottaa nykyisestä 60 eurosta 80 euroon eli joukkoliikeenteen tarkastusmaksun tasolle.

- Ei ole tarkoituksenmukaista, että joukkoliikenteessä pummilla matkustaminen olisi enemmän rangaistavaa kuin väärin pysäköinti.

Mitä suurempi haitta, sen kovemmat sakot

Suunnitelmissa on myös, että raitiovaunukiskoille pysäköimisestä koituisi 500 euron maksu ja yhteiskäyttöauton paikalle, invapaikalle tai suojatien eteen pysäköimisestä sakotettaisiin 250 euroa.

- Pyrkimys on, että yhteiskunnalle merkittävää haittaa aiheuttavaa virhepysäköintiä kitkettäisiin voimakkaammin. Mitä suurempi haitta niin sakkokin on suurempi. Esimerkiksi raitiovaunukiskoille pysäköimisellä on merkittävät taloudelliset haitat niin HKL:lle kuin matkustajillekin, Lehmuskoski huomauttaa.

Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee pysäköintipolitiikkaa kokouksessaan tiistaina. Pysäköintiuudistuksen poliittinen käsittely jatkuu aikanaan kaupunginhallituksessa ja mahdollisesti myös kaupunginvaltuustossa.