Minibaarit hupenevat hotelleista

Minibaarien merkitys on muuttunut rajusti. Osa hotelleista on luopunut niistä ja laajentanut vastaavasti muita palveluitaan. Ulkomaisten esikuvien mukaan minibaari voisi olla myös paikka, josta matkaaja saisi arjen selviytymisvälineet tai jopa matkamuistot.

Kotimaa
Kuvassa minibaari
Joona Korpi / Yle

Osa Sokos Hotels -ketjun hotelleista luopuu tai on jo luopunut minibaareista uudistusten yhteydessä kokonaan. Hotellit saavat vielä itse päättää palvelun kohtalosta; parhaillaan työn alla olevassa mittavassa uudistuksessa pohditaan, tarvitaanko asiassa ketjutasoista ohjausta.

SOK Matkailukaupan ketjuohjauksen kehityspäällikön Jaana Matikaisen mukaan minibaarin merkitys riippuu paljon hotellin sijainnista ja asiakaskunnasta: vapaa-ajan matkailijan ja työmatkailijan tarpeet ovat erilaiset.

Asiakkaat muuttuvat ja meidän on muututtava mukana

SOK Matkailukaupan ketjuohjauksen kehityspäällikkö Jaana Matikainen

– Asiakkaat muuttuvat ja meidän on muututtava mukana. Minibaarit saavat varmasti hyvinkin erilaisia variaatioita, visioi Matikainen. Hän muistuttaa, että ulkomailla niistä voi saada tuotteita t-paidoista deodorantteihin ja matkamuistoihin.

Minibaari perustasoa paremman huoneen palvelu

Cumulusten, Rantasipien ja Holiday Innien minibaareista päätetään ketjukohtaisesti. Niitä on vähennetty niin, että 8200 huoneesta arviolta puolessa palvelu on jäljellä, sanoo hotelleista vastaava toimialajohtaja Jari Laine Restel Oy:stä.

– Murros on alkanut muutama vuosi sitten. Tottumukset, tavat ja tarjonta ovat kaikki muuttuneet, summaa Laine.

Tottumukset, tavat ja tarjonta ovat kaikki muuttuneet

Toimialajohtaja Jari Laine Restel Oy:stä

Restelin hotelleissa minibaari löytyy nykyään lähinnä perustasoa paremmasta huoneesta. Näitä kalliimpia huoneita kun käyttävät myös minibaarien suurin asiakaskunta eli liikematkailijat ja ulkomaiset asiakkaat.

Laineen mukaan poistuvaa palvelua on korvattu laajentamalla hotellien aulabaarien ja myymälöiden valikoimaa.

Vedet, suklaa ja olut liikkuvat parhaiten

Kokkolassa Sokos Hotel on pitänyt minibaarinsa, vaikka niiden merkityksen muuttuminen tunnistetaankin. Hotellinjohtaja Jaki Silvennoinen muistuttaa, että kauppojen aukiolot ovat pidentyneet ja monet huoltamot ovat auki ympäri vuorokauden. Näin ihmiset voivat hakea eväät mukaan ennen hotelliin menoa eikä minibaarin tuotteille ole käyttöä.

– Merkitys riippuu paljon hotellin asiakasprofiilista. Jos ravintolatarjonta on voimakkaampaa, minibaarin merkitys vähenee, pohtii Silvennoinen.

Nimestä huolimatta minibaarista liikkuvat Silvennoisen mukaan kuitenkin useimmin vesi ja suklaa - kolmikkoon yltää myös keskiolut. Hävikkiäkin syntyy, mutta ei juurikaan varastamisen takia. Suurempi hävikki syntyy siitä, että tuotteet eivät liiku ja ne joudutaan poistamaan vanhentuneina.