Kaksoisraiteen hintavimmasta urakasta sovittiin

Kokkolan ja Ylivieskan välisen kaksoisraiteen suunnittelu ja rakentaminen etenee. Liikennevirasto on sopinut toisesta eli Riipan ja Eskolan välisestä urakasta. Se on kolmesta osaurakasta mittavin: sen hinta nousee 85,2 miljoonaan euroon, kun koko osuuden arvioidaan maksavan 310 miljoonaa.

Eskola, Kannus
Kuvassa työmaa-kyltti ja työmaa talvella
Helena Mehtälä/ Yle

Pääurakoitsija on nyt Destia. Urakka on valmis marraskuussa 2016. Sen aikana peruskorjataan vanhaa ja rakennetaan uutta rataa 30 kilometrin matkalta. Riippaan ja Eskolaan rakennetaan uudet liikennepaikat sekä Kannukseen uusi henkilöliikennelaituri.

Tasoristeykset Riipasta Eskolaan poistetaan ja korvataan eritasoliittymillä sekä tiejärjestelyillä.

- Kakkosurakka eli keskimmäinen, Riippa-Eskola -osuus on kustannusarvioissa arvioitu kalleimmaksi näistä urakoista. Siinä on muun muassa siltatöitä ja tasoristeysten poistoihin liittyviä töitä, pohjanvahvistusratkaisut joita joudutaan tekemään, ovat aavistuksen kalliimpia, sanoo projektipäällikkö Tommi Rosenvall Liikennevirastosta.

- Samoin Kannuksen asemanseudun sisältyminen tähän urakkaan nostaa sen osuuden hintaa.

Urakka-alueella rakennetaan myös huolto- ja yksityisteitä sekä uusitaan sähköistystä.

Ratatyö kokonaan valmis 2017

Kaksoisraide Kokkolasta Ylivieskaan rakennetaan kolmessa osassa. Parhaillaan työn alla oleva osuus Kokkolasta Riippaan maksaa 73 miljoonaa euroa, sen pääurakoitsija on VR Track. Sen työt alkoivat viime syyskuussa.

Viimeisestä eli Eskolasta Ylivieskaan rakennettavasta osuudesta lähtee kilpailemaan kolme urakoitsijaa, kertoo projektipäällikkö Tommi Rosenvall Liikennevirastosta. Viimeisen osuuden rakentaminen alkaa loppuvuonna 2013. Kokonaisuudessaan kaksoisraide valmistuu 2017 puoliväliin mennessä.

Henkilöjunat voivat kulkea tasoristeysten poistuessa 160–200 kilometrin tuntinopeudella. Akselipainon korotuksen jälkeen tavarajunilla voi kuljettaa nykyistä raskaampia kuormia.

Koko Seinäjoki–Oulu-ratahankkeen kokonaiskustannusarvio on 860 miljoonaa euroa, josta Kokkolan ja Ylivieskan välisen kaksoisraiteen osuus on 310 miljoonaa euroa.