Linkosuon Leipomo juoksee ruissipsi-kilpailijoita pakoon

Tampereen ja Kangasalan rajalla sijaitseva Linkosuon Leipomo rakentaa noin 800 neliön uudisrakennuksen. Investointi kolminkertaistaa kuivaleipäkapasiteetin.

talous
Linkosuon Leipomon toimitusjohtaja Timo Jänne, laatupäällikkö Markku Tammilehto ja  kehityspäällikkö Suvi Urvikko.
Linkosuon Leipomon toimitusjohtaja Timo Jänne (vas.), laatupäällikkö Markku Tammilehto ja kehityspäällikkö Suvi Urvikko.Mauri Tikkamäki / Yle

Linkosuon Leipomo aloittaa huhtikuussa laajennustyöt Tampereella. Uudisrakennukseen tulee uusi kuivaleivän pakkaamo.

Laajennustyön jälkeen Linkosuolla pystytään tuottamaan kuivaleipiä kolme kertaa nykyistä enemmän, koska myös nykyiseen osaan tulee uutta laitteistoa.

- Aloitamme uuden tuotantolinjan rakentamisen syksyllä, sanoo Linkosuon toimitusjohtaja Timo Jänne.

Tämän vuoden uudistuksiin uppoaa Linkosuolla yhteensä noin neljän miljoonaa euroa.

Ruissipsejä jatkuvasti lisää myös ulkomaille

Linkosuon kuivaleipiä menee yhä enemmän ulkomaille. Vienti Venäjälle kasvaa nopeasti. Muita kohdemaita ovat Tanska, Saksa, Ruotsi ja Viro.

Kuivattuja ruissnackseja tekee Suomessa Linkosuon lisäksi nykyään pari muuta tuottajaa.

- Me jatkamme matkaa ja yritämme juosta kilpailijoita pakoon, Jänne sanoo.

Kotimaiselle rukiille olisi käyttöä

Elintarvikealan trendit vaihtuvat nopeasti ja kohderyhmät pirstaloituvat. Muun muassa hevosenlihakohun jälkeen alkuperämerkinnät ja kotimaisuus ovat valttia.

Linkosuo tekee 70 prosenttia tuotteistaan rukiista.

- Kyllä me haluaisimme pakkauksiimme Suomen lipun. Toivomme, että kotimaiset viljelijät viljelisivät enemmän ruista, Jänne sanoo.