Pieni kulutus ja pienet päästöt houkuttavat

Citymaasturin näköinen ärhäkkä menopeli on edelleen monen ostajan haaveissa. Silti vuosi sitten voimaan astunut päästöperustainen autovero on suunnannut ostajan kiinnostusta muualle. Vähemmän kuluttava yksilitrainen kelpaa jo hyvin.

liikenne
Kuvassa henkilöauton moottoritila
Kalle Niskala / Yle
Kuvasa uusia henkilöautoja autoliikkeessä

Kokenut auton ostaja saattaa nyt hämmästyä, kun autokauppias esittelee konepellin alla olevaa ykislitraista ja kolmisylinteristä moottoria. Turbotekniikan ansiosta moottoritilavuus on pieni.

Näin esittelee myyntipäällikkö Martti Kumpulainen Rinta-Joupin autoliikkeestä Kokkolasta.

- Moottorit pienenevät ja tehot kasvavat, mutta kulutus pienentyy. Myös kaikki päästöt pienenevät. Silti tehot eivät laske oleellisesti.

Moottorit pienenevät ja tehot kasvavat, mutta kulutus pienentyy.

Ostajien mieltymykset seuraavat valmistajien trendiä.

- Trendi on sellainen, että pieniä autoja ja keskikokoisia autoja menee kaupaksi valtaosa, mutta moottorikoot ovat pienentyneet. Eli suunta on ihan päin vastoin kuin ennen vanhaan. Ennen vanhaan ajateltiin, että isot moottorit ja isot tehot ja kovat kulutukset kuuluvat yhteen.

Vuosi sitten voimaan astunut autoverouudistus ohjaa myös käyttäytymistä. Kovalla kulutuksella maksetaan kovia veroja. Raha ohjaa ostoksia. Kumpulaisen mukaan taustalla on myös ajatuksen muutos.

Nykyasiakas on varsin valveutunut ja valistunut.

- Nykyasiakas on varsin valveutunut ja valistunut. Hän seuraa tätä ilmastonmuutoskeskustelua. Tehtaat ovat heränneet myös, kun puhutaan vihreistä arvoista. Monella on liikkeeseen tullessa tiedossa sallitut hiilipäästöt ja he kysyvät niistä.

- Se vaatii myöskin meiltä myyjiltä hereilläoloa erikoisella tavalla. Ilmeisesti joillakin on jo huoli luomakunnasta. Se on tullut keskusteluissa asiakkaiden kanssa esille. Halutaan ajatella, mitä jää tuleville sukupolville.

Nykyautoissa on useimmiten vaklovarusteena ilmastointi. Sen sijaan ostajaa kiinnostaa usein lisävarustepaketti, johon saattavat kuulua vakionopeuden säädin, peruutustutka, kaistavahti ja tehdasnavigaattori. Tarjolla on muun muassa myös automaattinen käynnistys- ja lukitusjärjestelmä, automaattisesti kääntyvät peilit ja avautuva takaluukku, automaattinen neliveto ja parkkiavustus.

Pilviä taivaalla

Alkuvuoden tilastot kertovat, että uusien autojen myynti romahti verrattuna viime vuoden alkuvuoteen.

Tilasto on myyntipäällikkö Martti Kumpulaisen mukaan hiukan harhaanjohtava siksi, että kuluvan vuoden luvut vertautuvat viime vuoden superlukuihin. Vuonna 2012 alkuvuodesta syntyi ostopiikki, kun mahdollisimman moni auton ostaja sijoitti hankintansa alkuvuoteen välttääkseen päästöperustaista uutta autoveroa. Kolmessa kuukaudessa tehtiin viiden kuukauden myynti.

Vaikka tilastokuoppa selittyy luontevasti näin, pilviä näkyy silti taivaalla. Talouden taantuma ja huonot uutiset muualta Euroopasta tuntuvat huolestuttavan suomalaista kuluttajaa. Uusia hankintoja lykätään.

- Taantuma vaikuttaa. Asiakas saattaa lykätä uuden auton ostoa, mutta ostaakin sitten käytetyn auton. Vaihtoautokauppa onkin käynyt hyvin. Se tasapainottaa myyntiä, analysoi Kumpulainen.

Asiakas saattaa lykätä uuden auton ostoa, mutta ostaakin sitten käytetyn auton.

Kevät on tyypillisesti autokaupan sesonkia. Autoliikkeissä odotetaan jo innokkaasti kevätauringon herättämiä ostajia.

- Kevät on perinteisesti parasta aikaa, se on ihan totta, unohtamatta heinäkuuta. Heinäkuu on varsinkin vaihtoautopuolella erinomainen kuukausi. Uusissa autoissa pieni piikki tulee syys-lokakuussa uudemman kerran.

- Ehkä ihmiset piristyvät keväällä. Sitten monet haluavat ostaa juuri ilmestyneen uuden vuosimallin auton. Alkuvuodesta rekisteröity on sitten uusi.