Vapaavuori STX:n tilanteesta: Parempi olla ennustamatta syvällisemmin

Korealaisen STX:n talousvaikeuksien heijastumista suomalaistelakoihin on elinkeinoministerin mukaan vaikea vielä arvioida. "Tässä pitää nyt ennen kaikkea olla huolissaan suomalaisen meriteollisuuden huippuosaamisen tulevaisuudesta", Jan Vapaavuori sanoo.

talous
Metallimies hitsaa Rauman telakalla
Yle

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) ei osaa varmuudella arvioida, miten korealaisen STX-laivanrakennuskonsernin talousvaikeudet vaikuttavat kahden TUI-risteilijän rakentamiseen Turun telakalla.

- En osaa varmuudella sanoa, toivottavasti ei (vaikuta). Emoyhtiöhän on ollut talousvaikeuksissa jo pitkään ja eri yhteyksissä sitä on uutisoitu, Vapaavuori kommentoi keskiviikkona.

- Kuinka vakavista ongelmista juuri nyt on kyse ja kuinka se heijastuu globaalin yrityksen telakoille ympäri maailmaa, en usko että kukaan osaa sitä vielä ennustaa.

Vapaavuori ei silti sulje pois mahdollisuutta, että korealaisyhtiön ongelmat vaikuttavat risteilijöiden rakentamiseen.

- Kyllä sellainen vaihtoehto on mahdollinen. Kaikin keinoin pyritään siihen, että näin ei tapahtuisi, mutta tämäntyyppisissä tilanteissa, joissa isot, globaalit yritykset ovat vaikeuksissa, on parempi olla ennustamatta syvällisemmin mitään tulevaisuudesta.

Valtio on lupautunut tukemaan Turun telakkaa ostamalla telakan maa-alueet. Vapaavuoren mukaan tätä kauppaa ei ole vielä lopullisesti tehty.

- Valtion kokonaisosallistuminen tähän kauppaan oli innovaatiotuki molemmille aluksille (TUI 1 ja TUI 2) eli yhteensä 31 miljoonaa euroa sekä sitoumus ostaa Turun telakan maa-alueet. Kaikista näistä ainoa, mikä on toteutunut, on runsas puolet TUI 1:n innovaatiotuesta.

Muita suoria vastuita valtiolle ei ole risteilijöihin ole.

Vapaavuoren mukaan tällä hetkellä eniten pitää olla huolissaan suomalaisen meriteollisuuden tulevaisuudesta.

- Tässä pitää nyt ennen kaikkea olla huolissaan telakasta ja telakka-alan työpaikoista ja suomalaisen meriteollisuuden huippuosaamisen tulevaisuudesta. Veronmaksajien vastuut tässä ovat kuitenkin kohtuullisen rajallisia.