Keskisuomalaisen toimitusjohtaja: Kaupunkilehtien merkitystä vähätelty

Suomen Lehtiyhtymän ostavan Keskisuomalaisen toimitusjohtaja uskoo kaupunkilehtien merkitykseen tulevaisuudessa. Hän ennustaa, että lehdet tulevat olemaan vahva kilpailija suoramainonnalle.

Kotimaa
Lehtiyhtymän osto nosti Keskisuomalaisen suurten mediayhtiöiden joukkoon Sanoman ja Almamedian rinnalle.
Arvo Vuorela / Yle

Keskisuomalainen kertoi viime viikolla ostavansa Suomen Lehtiyhtymän. Kaupan myötä Keskisuomalaisesta tulee Suomen suurin kaupunkilehtien kustantaja. Keskisuomalaisen omistukseen tulevat muun muassa Aamuposti, Keski-Uusimaa, Helsingin Uutiset, Länsiväylä ja Vantaan Sanomat.

Konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorven mukaan moni yllättyi kaupasta.

- Varsinkin Helsingin päästä tulleet kommentit olivat todella yllättyneitä. Siellä oli varauduttu, että Lehtiyhtymän ostaisi esimerkiksi Alma Media tai joku muu toimija. Kaupan jälkeen tullut palaute on pääosin ollut todella positiivista.

Kangaskorpi uskoo kaupunkilehtien merkitykseen tulevaisuudessakin. Niissä on hänen mukaansa paljon hyödyllistä käytännön tietoa.

- Valtaosa väestöstä lukee tilattavia lehtiä, varsinkin maakuntatasolla sellainen tulee lähes jokaiseen kotitalouteen, joissa on laajempi perhe. Mutta sitten on paljon sinkkutalouksia, kuten muualta tulevia opiskelijoita, joille kaupunkilehti on usein helpoin tapa saada tietoa alueen tapahtumista. Kyllä kaupunkilehdet ovat monille tapahtumakalentereita, ja siinä erittäin hyviä.

Kaupunkilehtien journalistista merkitystä on Kangaskorven mukaan viime vuosina vähätelty liikaa.

- Tosin kaupunkilehtiäkin on erilaisia, on hyvin suppeasti journalistisesti toimitettuja lehtiä ja toisaalta hyvin kunnianhimoisia. Kaupan yhteydessä meille tuli paljon laadukkaita lehtiä, Kangaskorpi korostaa.

Viimeaikaisen lehtien ilmoitustulojen laskun Kangaskorpi pistää yleisten taloussuhdanteiden piikkiin.

- Ilmoitustulot ovat pienentyneet viimeiset puoli vuotta johtuen huonosta suhdanteesta. Taustalla on kuitenkin kasvanut suoramainonta, jolle kaupunkilehti tarjoaa hyvän kilpailijan. Uskon, että tulevaisuudessa kaupunkilehti on ilmoittelussa kasvava tuote, Kangaskorpi sanoo.

"Mediamurrosta liioiteltu"

Printtimedian murrosta on Kangaskorven mielestä viime vuosina liioiteltu.

- Kyllähän viimeisten 10-15 vuoden aikana on ollut tapahtumassa koko mediakenttää koettelevia suuria muutoksia. Ehkä moni mieltää murroksen siten, että kasvava osa perinteisen painetun sanomalehden sisällöstä siirtyy digitaaliseen muotoon. Mutta itse en näe suurta merkitystä sillä, millä välineellä sanomalehteä luetaan, oli se sitten paperi, kännykkä, tabletti, läppäri tai mikä tahansa. Tärkeintä on, että meillä on laadukasta ja hyvää sisältöä, jota voidaan jakaa kuluttajille. Toinen puoli on, että meidän täytyy löytää ansaintakeinot myös muille kuin paperituotteille, Kangaskorpi sanoo.

Konsernijohtajan mukaan suunnitelmia henkilöstön vähentämisestä ei tällä hetkellä ole.

- Olisin erittäin tyytyväinen, jos voisimme pitkässä juoksussa jopa palkata uusia ihmisiä.