Kuutioita vastaan taisteleva sankaripallo tahtoo maailmalle

Kun ilkeät ilmapallot kiusaavat poloista pyramidia, tulee tästä hirmuhallitsija, joka tekee kaikkensa pyöreiden esineiden tuhoamiseksi. Yksi urhea pallo voi kuitenkin pelastaa pulaan joutuneet toverinsa. Siinä lähtökohdat tamperelaiselle Mazement-pelille, josta toivotaan maailmanlaajuista hittiä.

pelit
Kuva Mazement-tietokonepelistä
Wronghut

Tampereen Finlaysonilla sijaitsevassa Uudessa Tehtaassa työskentelee vasta vuoden ikäinen pelialan yritys Wronghut. Kolmen miehen firma lanseerasi torstaina ensimmäisen kaupallisen pelinsä maailmanlaajuisesti.

Mazement-pelissä seikkailee pallo, joka vapauttaa ilkeiden kuutioiden vangitsemia lajitovereitaan keskiaikaisessa labyrintissa. Erimuotoisten esineiden vihanpidon takana on ilkeä pyramidi, joka on ilmapallojen kiusaamaksi jouduttuaan omistanut elämänsä kaiken pyöreän vihaamiselle.

Peli hyödyntää eri aikojen hyväksi havaittuja perinteitä. Siinä yhdistyvät perinteinen puulabyrintti, tasohyppelypelit ja tarinallinen fantasiaseikkailu, kuvailee pelisuunnittelija Jukka Mikkonen.

- Hyvät pelit syntyvät yhdistelemällä tuttuja, suosittuja elementtejä. Aika harvoin pelifirmoilta tulee kokonaan uusia ideoita. Itse halusin tehdä vanhasta puulabyrinttipelistä hauskan ja hyvännäköisen version.

Suunnittelijan silmissä vilisee

Mazementia pelataan Applen mobiililaitteilla. Jukka Mikkonen kallistelee iPadiaan tottuneesti vierittäessään palloa esteiden yli ja ohi.

- Pallot vilisevät silmissä, sillä olen pelannut Mazementia jo yli vuoden ajan. Pelisuunnittelijan pitää tottua testaamaan tuotettaan loputtomasti. Jos pelistä ei ole hupia itselle, miten voisi olettaa jonkun toisen viihtyvän sen parissa.

Mikkonen yhtiökumppaneineen luottaa sankaripallonsa hupiarvoon myös rapakon takana. Suomesta saapuva, pallon mallinen sankari on sitä paitsi maailmalla tuttu juttu. Vihaiset linnut ovat osaltaan toimineet tienavaajina suomalaispelien maailmanvalloitukselle, Jukka Mikkonen myöntää.

- Angry Birdsin tarina on tietysti inspiroiva kaikille aloittelijoille. Toisaalta Angry Birds on jo niin suuri ilmiö, ettei sitä voi enää toistaa. Se on kuitenkin osoittanut, mikä peleissä on suosittua ja kiinnostavaa ja vaikuttanut siten myös meidän pelisuunnitteluumme jonkin verran.