1. yle.fi
  2. Uutiset

Kiista tekstimainonnasta kuohuttaa suomalaista lehdistöä

Lehtitoimittajien työehtoneuvotteluissa tunteita kiihdyttää palkka- ja lomakysymysten lisäksi työnantajan halu poistaa tekstimainontakielto.

kulttuuri
Sanomalehtiä pöydällä.
Yle

Lehdistön noudattama työehtosopimus on katkolla vappuna.

Työehtosopimusneuvottelut ovat alkaneet suhteellisen kireissä tunnelmissa, kun työnantajia edustava Viestinnän Keskusliitto avasi neuvottelut vaatimalla, että palkankorotuksia ei tehdä. Keskusliiton mukaan myös lomaoikeuksista tulisi neuvotella.

Suurimpia tunteita on herättänyt kuitenkin Viestinnän Keskusliiton vaatimus poistaa sopimuksesta tekstimainonnan kieltävä kohta.

Sopimuskohdan mukaan toimittajan ei ole velvollisuutta tehdä tai ottaa toimitukselliseen käsittelyyn sellaista julkaistavaksi tarkoitettua tekstiä tai kuvaa, jota voidaan pitää tekstimainontana.

- Jos se kohta poistettaisiin työehtosopimuksesta, sieltä poistuisi myös mahdollisuus kieltäytyä tämmöisistä tehtävistä. Tämä on aivan perusjuttu toimittajille. Heitä ei voi velvoittaa tekemään tekstimainontaa, jyrisee Suomen Journalistiliiton puheenjohtaja Arto Nieminen.

Työnantaja: Kyse turhan karsimisesta

Työnantajapuolta edustavan Viestinnän Keskusliiton mukaan Journalistiliitto ylireagoi.

Viestinnän Keskusliitto pyrkii omien sanojensa mukaan poistamaan lehdistön työehtosopimuksesta vain kaiken turhan ja ylimääräisen.

- Ajatuksena on ollut se, että pyritään keskittymään työehtosopimustekstissä siihen, mikä on työehtosopimuksen tarkoitus. Haetaan hintaa työnteolle ja haetaan työnteon ehtoja. Se tietysti johtaa siihen, että ajan myötä sopimukseen kertyneet erilaiset asiat joutuvat tarkastelun alle; kuuluvatko ne sinne vaiko ei, toteaa Viestinnän Keskusliiton työmarkkinajohtaja Johanna Varis.

Piilomainonta huolestuttaa

Piilomainonta on puhuttanut media-ala jo pidemmän aikaa. Muun muassa alan etiikkaa valvova Julkisen sanan neuvosto on toistuvasti ollut huolissaan lisääntyneestä piilomainonnasta.

Viimeksi suurempaa journalistista keskustelua herätti Sanoma Magazinesin lanseeraama mainosammattilaisten koulutusohjelma, joka herätti alalla epäilyksiä journalismin ja mainonnan sekoittumisesta.

Journalistiliittokin seuraa kehitystä huolissaan.

- Kyllä lehtibisneksen yksi aivan ydinkysymyksistä on uskottavuus. Sitten jos annetaan viestiä siitä, että tämmöinen keskeinen asia kuten tekstimainonta tulisi jotenkin mahdolliseksi, niin kyllä se uskottavuus menisi. Ja sitten voi kysyä, että mitä sitten sille lehden levikille tapahtuu, toteaa Arto Nieminen Journalistiliitosta.

Lue seuraavaksi