Kotimainen huippudesign lipuu ulkomaille

Suomalaisella huippudesignilla on kova kysyntä ulkomailla. Tapio Wirkkalan ja Timo Sarpanevan teoksista ovat kiinnostuneita erityisesti ulkomaiset keräilijät. Yritykset eivät enää juuri designia osta.

kulttuuri
Tapio Wirkkalan Jäkälä-teos
Tapio Wirkkalan Jäkälä-teos löysi ostajan Ranskasta.Minna Rosvall / Yle

Suomalainen design kiinnostaa ulkomaisia keräilijöitä. Kotimaasta löytyy yhä vähemmän ostajia. Kalleimmat esineet maksavat jopa parikymmentä tuhatta euroa. Ulkomaisia keräilijöitä kiinnostavat designin merkkiteokset, kuten Timo Sarpanevan ja Tapio Wirkkalan tuotanto.

Turkulainen designkauppias Pertti Männistö kertoo, että tällä hetkellä vain kaikkein arvokkaimmat designesineet käyvät kaupaksi. Keskihintaisia tai halpoja kauppiaiden ei edes kannata pitää tarjolla.

- Tämä Wirkkalan Jäkälä-taidelasi on lähdössä Pariisiin seuraavassa Pariisin kuormassa. Sarpanevan Mustan lansetin myin Sveitsiin, ja hieno 40-luvun Kanttarelli Wirkkalalta meni Australiaan, kertoo Männistö.

Kuka menee katsomaan suomalaista designlasia Australiaan asti?

Tuskin täältä kukaan lähtee katsomaan sitä Kanttarellia mihinkään australialaiseen kokoelmaan.

Pertti Männistö, designkauppias

Turkulainen designkauppias on huolestunut kulttuuriperinnön katoamisesta maan rajojen ulkopuolelle. Kolme neljästä esineestä menee ulkomaille.

- Olen sen verran isänmaallinen, että kyllä toivoisin, että suhde olisi toisin päin. Sama raha se on niillä ulkomaalaisilla kuin suomalaisillakin. Kivempi tietysti olisi, jos huippuesineet jäisivät kotimaisiin kokoelmiin. Tuskin täältä kukaan lähtee katsomaan sitä Kanttarellia mihinkään australialaiseen kokoelmaan, pohtii Männistö.

Huutokauppa esittelee harvoin nähtyjä aarteita

Bukowskin huutokauppa on ajan hermolla. Se järjestää toukokuussa suurimman modernin designin huutokaupan vuosikausiin. Joukossa on Timo Sarpanevan mustasta lasista valmistettu Lansetti 1950-luvulta. Se on hänen tunnetuimpia töitään ja Suomen kalleimpia lasiesineitä.

Kokoelma käsittää kaikkiaan 125 esinettä, ja sen arvoksi on kaavailtu jopa 300 000 euroa. Osa teoksista on nyt ensimmäistä kertaa esillä julkisuudessa.

Koteihin designlasi on tullut lahjoina

Kauppias löytää aarteet yleensä ihmisten kotoa, kun hänet pyydetään arvioimaan esineitä tai niistä lähetetään kuvia hänelle nähtäväksi. Miten aarteet sitten ovat päätyneet suomalaiskoteihin?

Edelleen joka viikko melkein kuulee, mitä tavaraa löytyy jostain roskiksista.

Pertti Männistö, designkauppias

- 1950- ja 60-lukujen designlasista suuri osa on saatu syntymäpäivä- tai yrityslahjaksi. Tämä esine on peräisin satakuntalaisen ylilääkärin jäämistöstä. Hän on saanut tämän tietojen mukaan 50-vuotissyntymäpäivälahjaksi 50-luvun lopulla, esittelee Männistö hallussaan olevaa Timo Sarpanevan Kajakki-teosta.

Turkulaiskauppias harmittelee, että vaikka monet tuntevat jo designlasien arvon, niitä hävitetään edelleen esimerkiksi kuolinpesien siivoamisen yhteydessä.

- Kaikki ei seuraa, kaikki ei välitä, kaikki ei jaksa. Syitä on niin monia, edelleen joka viikko melkein kuulee, mitä tavaraa löytyy jostain roskiksista tai asiakkaat kertovat, mitä he ovat heittäneet pois, harmittelee Männistö.