Keskostytön isä liikuttui: Kaikilla perheillä ei ole asiat yhtä hyvin

Keskosvauvan isän aloittama hyväntekeväisyyskampanja on kerännyt kymmenientuhansien eurojen arvosta lahjoituksia. Alun perin lähipiirille perustettu Facebook-sivu on noin kahdessa viikossa kerännyt lähes 90 000 tykkäystä.

Kotimaa
875 grammaa -Facebook-kampanjan aloittanut keskosvauvan isä Aamu-tv:n vieraana.

Runsaat kaksi viikkoa sitten Helsingissä syntyi pieni keskostyttö. Tytön isän aloittama Facebook-kampanja (siirryt toiseen palveluun) on kerännyt kymmenientuhansien eurojen arvosta lahjoituksia. Alle kilon painoisena syntynyt pieni tyttö on jo tehnyt enemmän hyväntekeväisyyttä kuin moni ehtii tehdä koko elämänsä aikana.

Lauantaina Ylen aamu-tv:n vieraana ollut keskostytön isä sanoo, että hänen suunnitelmissaan oli alun perin pitää vauvan syntymää odottavan isän blogia. Suunnitelmat menivät uusiksi, kun lapsi syntyikin kaksi ja puoli kuukautta etuajassa.

- Kaikki eivät välttämättä kestä nähdä letkuissa olevaa lasta omassa facebook-syötteessään, joten laitoin 25-30 kutsua kavereille tähän ryhmään. Ajattelin, että jos joku muu haluaa tähän tulla, niin tervetuloa, nimettömänä pysyttelevä isä kertoo.

Nyt tyttövauvalla on kaikki hyvin, mutta tapaus havahdutti isän puuttumaan pitkäaikaissairaiden lasten ja heidän perheidensä tilanteeseen.

- Meidän perheellä on nyt asiat hyvin, ikävä kyllä kaikkien muiden perheiden kohdalla ei ole samalla tavalla. Sairaaloissa on lapsia, jotka eivät välttämättä tule koskaan pääsemään kotiin, isä kertoo liikuttuneena.

90 000 tykkäystä, rahalahjoituksia ja yritysten tukea

Isän mukaan idea sivun hyödyntämisestä hyväntekeväisyyskeräykseen tuli juuri ennen pääsiäistä.

- Meillä oli silloin 13 000 fania. Ajattelin, että miksi joku iso yritys ei ota härkää sarvista ja pelasta pieniä henkiä?

Tytön syntymäpainon mukaan nimetty 875 grammaa -sivu haastaa niin yrityksiä kuin yksityishenkilöitä tukemaan pitkäaikaissairaiden lasten perheitä esimerkiksi sairaaloille annettavilla lahjoituksilla ja hotellialennuksilla. 24. maaliskuuta perustettu sivu on noin kahdessa viikossa kerännyt lähes 90 000 tykkäystä facebookissa.

Hyväntekeväisyyskampanja on kerännyt raha-avustuksina jo yli 30 000 euroa. Lisäksi kampanjalle on lahjoitettu yksi keskoskaappi. Kaksi hotelliketjua on myös luvannut auttaa vanhempia, jotka hoitavat sairaaloissa asuvia lapsiaan. Lahjoittajien joukossa on muun muassa Yhdysvaltojen Suomen-suurlähettiläs Bruce Oreck.