Maakunnat nostavat profiiliaan

Maakunnat ovat alkaneet saada uutta hohtoa viimeaikaisten hallinnonkeskittämisuudistusten jälkeen. Jotkut haikailevat jopa jo kertaalleen lopetettujen lääninhallitusten perään.

Kotimaa
Lääninhallituksen talo Rovaniemellä
Lääninhallituksen taloSauli Antikainen / Yle

Lappia markkinoidaan jatkossa lappilaisilta itseltään kerätyillä positiivisilla mielikuvilla. Niin sanottua Lappi-brändiä kehittävä työ jatkuu ensi viikolla 40 hengen suuruisessa tiimissä, joka tekee Lapille aluemarkkinointiohjelman kevään aikana.

Noin 2 500 lappilaista on antanut ideoita vetävän Lappi-brändin eli aluemielikuvan tai aluemaineen kehittämiseksi. Mielikuvaa taas käytetään siihen, että Lappiin saadaan lisää yrityksiä ja asukkaita, sanoo Lappi-brändin kehittämishankkeen projektipäällikkö Inkeri Starry.

- Me olemme yhdessä luoneet tavoitemielikuvan 2 500 lappilaisen kanssa kehittämishankkeessa, joka loppui helmikuun puolivälissä. Nyt jatkohankkeessa pyritään siihen, että kaikki toimijat ympäri Lappia ottaisivat tämän tavoitemielikuvan huomioon kaikessa toiminnassaan mahdollisimman laajasti.

Lääninhallitukset takaisin?

Maakuntien rooli on ollut hieman hukassa viimeaikaisten hallinnonuudistusmelskeiden keskellä. Lapin aluemaineen pönkitystyö sattuu hyvään saumaan, sillä keskittämisen jälkeen monet haikailevat jo lääninhallituksia takaisin, kertoo puolivakavissaan Helsingin yliopiston suunnittelumaantieteen professori Harry Schulman.

- Näen tällaiset asiat vähän heiluriliikkeenä, että meillä on välillä menty aika pitkälle yhteen suuntaan ja nyt on merkkejä, että ollaan palaamassa tai ainakin menossa takaisin toiseen suuntaan.

- Uusien lääninhallitusten rooli olisi jonkinlainen alueellisen kokonaisuuden ymmärrys ja haltuunotto, joka oli lääninhallituksilla aikoinaan. Varmaankaan se rooli ei aivan samanlainen olisi kuin aikasemmin, mutta joka tapauksessa tästä on kysymys.