SKAL: Kukaan ei tiedä kestävätkö tiet raskaammat rekat

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry kantaa huolta Suomen tiestön kunnosta. Huoli liittyy kaavailuihin nostaa rekkojen maksimipainoa yli neljänneksellä.

Kotimaa
Hämeenlinnan Tampere moottoritiellä rekka puskee vauhdilla
Raskaan liikenteen painorajojen nousu vaarantaisi siltojen kestävyyden.Ville Välimäki

Rekkojen ja ajoneuvoyhdistelmien koko ja paino nousevat lähiaikoina. Suurimmat rekat voivat nyt painaa 60 tonnia, mutta jatkossa kylien läpi voi jyrätä jopa 76 tonnin painoisia yhdistelmiä. Muutoksen on määrä tulla voimaan kesän kuluessa. Parasta aikaa asetusluonnos on lausuntokierroksella.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ymmärtää paineet rekkojen koon kasvattamiseen: suurempi rekka kuljettaa kerralla enemmän ja suhteessa vähemmällä polttoaineella.

- Aikataulu on kuitenkin liian kireä. Olisimme toivoneet, että suurempia rekkoja olisi kokeiltu ennen kuin päätöksiä tehdään, sanoo SKAL Keski-Suomen toiminnanjohtaja Mikko Voutilainen.

Kukaan ei tiedä kestävätkö tiet

SKAL:in suurin huoli on miten tiestö kestää suuremmat painot. Syytä huoleen onkin, sillä Liikennevirasto on myöntänyt etteivät sen rahat riitä tiestön pitämiseen nykyisellä tasolla.

Me emme tiedä mitä tapahtuu kun painoa lisätään vielä yli neljänneksellä

- Tiemäärärahat ovat niukkoja, ja teiden kunto on heikentynyt. Ja tämä on tapahtunut nykyisillä rekkojen painoilla. Me emme tiedä mitä tapahtuu kun painoa lisätään vielä yli neljänneksellä, Voutilainen sanoo.

Voutilainen alleviivaa alemman tieverkon tärkeyttä. Liikennevirasto puolestaan on todennut, että juuri alemman tieverkon kunnosta joudutaan rahan puutteessa tinkimään.

- Esimerkiksi Keski-Suomessa on paljon metsäteollisuutta ja metsää. Puutavarakuljetukset taas liikkuvat kaikkein alimmalla tieverkolla. Sen kunnossapito olisi maakunnalle tärkeää, hän sanoo.