Opettajan työ päätyy yhä useammin lööppiin

Koulun hektisessä arjessa opettaja kohtaa ongelmatilanteet usein yksin. Kun tilanne on päällä, se on ratkaistava silmänräpäyksessä. Nykyään kasvatuksen ammattilainen voi turvautua koulun ulkopuoliseen apuun.

Kotimaa
Kuvassa punaisella sohvalla istuu yliopistokeskus Chydeniuksessa aikuisia opettajaksi kouluttava Marjaana Leivo
Raila Paavola / Yle

Koulun arjessa odottamattomat ja vaikeat tilanteet ovat päivittäisiä.

- Luokissa on paljon tilanteita, joissa ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa toimia. Ei ole todellakaan helppoa, kun opettajan täytyy tehdä nopeita ratkaisuja ja miettiä vielä samaan aikaan toimintansa seurauksia, pohtii yliopistokeskus Chydeniuksessa aikuisia opettajaksi kouluttava Marjaana Leivo.

Leivon mukaan esimerkiksi Helsingin Alppilan tapaus osoittaa, kuinka haastavaa opettajan työ on.

Omaan työhön liittyviä ratkaisuja saattaa joutua hyvinkin helposti kommentoimaan julkisesti.

Marjaana Leivo, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius

- Opettajat kokevat olevansa epävarmassa tilanteessa. Maailma on muuttunut niin avoimeksi, että omaan työhön liittyviä ratkaisuja saattaa joutua hyvinkin helposti kommentoimaan julkisesti. Tämä vaatii opettajalta vahvaa itsetuntoa ja kykyä perustella omia ratkaisujaan.

Apuun eri alojen ammattilaiset

Vuonna 2007 voimaan tullut erityisopetuksen strategia tarjoaa opettajalle eväitä ongelmien ennaltaehkäisyyn ja ratkaisuun.

Opettaja on pedagogian ammattilainen ja tarvitsee tuekseen muiden alojen ammattilaisia.

Marjaana Leivo, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius

- Tukena on esimerkiksi niin kollegoiden, esimiehen, moniammatillisten oppilashuoltoryhmien kuin resurssiopettajien apu, Leivo kertoo.

Komentamiseen ja luokasta ulos lähettämiseen tarjotaan muitakin vaihtoehtoja.

- Nykyään kouluun voidaan tuoda eri alojen asiantuntijoita, kuten esimerkiksi psykiatrinen sairaanhoitaja. Opettaja on pedagogian ammattilainen ja tarvitsee tuekseen muiden alojen ammattilaisia, Leivo toteaa.

Voimankäyttö viimeinen vaihtoehto

Opettajaa sitoo laki, jonka mukaan hänen vastuullaan on turvata työrauha kaikille oppilaille. Leivo korostaa häiriökäyttämisen ehkäisemisessä erityisesti kollegoiden tukea ja yhteistyötä vanhempien kanssa. Hänen mukaansa oppilaan nolaaminen on kaikissa tilanteissa väärin.

Koulussa eteen tuleviin hankaliin tilanteisiin valmentaudutaan jo opettajien koulutuksessa. Opiskelijoille esitellään erilaisia keinoja selvitä hankalista paikoista. Leivon mukaan fyysisiä keinoja voi käyttää, kun mikään muu ei tehoa.

- Voimankäyttö tulee olla suhteessa siihen, kuinka uhkaava tai vaarallinen tilanne on. Oppilasta voi yrittää rauhoittaa fyyisesti esimerkiksi silloin, kun tämä käyttäytyy aggressiivisesti oppilaita tai muita henkilökuntaa kohtaan. Mielestäni aikuisen on otettava vastuu tällaisissa tilanteissa.