Pitkät työpäivät heikentävät unta

Vuorotyön lisäksi myös pitkät työpäivät voivat verottaa sekä unen määrää että laatua. Jo kymmenen tunnin työpäivä voi kostautua huonosti nukuttuna yönä.

terveys
Uneton mies katsoo kelloa sängyssä.
Yle

Työterveyslaitoksen tutkimusten mukaan vuorotyön lisäksi liian pitkiksi venyvät työpäivät vaikuttavat nukkumiseen kielteisesti. Jo 50 tunnin viikkotyö voi aiheuttaa unihäiriöitä.

Syy tähän on hyvin yksinkertainen: jos vuorokauden tunneista yhä isompi osa kuluu töissä, nipistetään aikaa perheelle, kotitöille ja harrastuksille useimmiten juuri nukkumiselta. Pitkiin työpäiviin voi olla kuitenkin vaikea puuttua.

- Se riippuu siitä, kuinka näkyvää ylimääräinen työaika on. Helpompaa on, jos kyse on niin sanotusta virallisesta työajasta, jota esimieskin seuraa ja josta voidaan keskustella, sanoo professori Mikael Sallinen Työterveyslaitokselta.

Pitkistä työaikoihin usein vaikea puuttua

Jos työntekijä ja esimies ovat samaa mieltä siitä, että työpäivät venyvät jatkuvasti pidemmäksi kuin on tarkoitus, voidaan Sallisen mukaan työtä mitoittaa yhteisymmärryksessä uudestaan niin, että se pystytään tekemään kohtuullisessa ajassa.

Aina tilanne ei kuitenkaan ole näin ihanteellinen. Sallisen mukaan iso osa pitkien päivien tunneista tehdään niin, ettei normaalin työajan päälle kertyvä työ näy missään.

- Silloin saattaa olla hankalampi puuttua asiaan ja miettiä, voiko sille tehdä jotain, Sallinen toteaa.

Näihinkin tilanteisiin Sallisella on kuitenkin keino: uni- ja työpäiväkirja, johon kirjataan parin viikon ajan omaa uni-valverytmiä ja työpäivien kestoa.

- Päiväkirja paljastaa usein sen, mitkä ovat niitä asioita arjessa, joihin puuttumalla omaa nukkumista voisi parantaa, Sallinen selvittää.

Nukkumisesta tulossa uusi trendi

Sallinen ennustaa, että nukkuminen ja hyvä uni ovat nousemassa uudeksi hyvinvoinnin trendiksi samaan tapaan kuin ruuanlaitto.

- Ravinto, liikunta ja uni ovat kuitenkin ne kolme asiaa, joilla on erityisen suuri merkitys hyvinvoinnillemme. Nämä kolme vaikuttavat myös toisiinsa, Sallinen sanoo.

Tasapainoinen ravinto ja riittävä liikunta parantavat myös unen laatua. Parempaa unta tavoitellessa voi hyvänä nyrkkisääntönä pitää Sallisen mukaan sitä, että mikä on hyväksi sydämelle, on hyväksi myös unelle.

- Se ei ole sen vaikeampaa, Sallinen toteaa.