Moderni moottorimies tuoksuu mansikalta

Moottorikelkkailijat, mopoilijat ja monet muut kaksitahtikoneiden käyttäjät tuskailevat pistävän pakokaasun hajun kanssa. Iltasella vaatteita saa ripustella ulos tuulettumaan ja itsekin on suihkun tarpeessa kun hiuksetkin haisevat pakokaasulle. Mutta ongelmaan on ratkaisu – mansikantuoksuinen kaksitahtiöljy.

Kotimaa
kaksitahtiöljy moottorikelkkoihin mansikantuoksu
Mansikantuoksuista 2T-öljyä on räätälöity monille eri moottoreille. Kelkkamiesten mansikkaöljyllä on Rovaniemelläkin ollut jo kysyntää.Vesa Vaarama / Yle

Kaksitahtimoottori on tehokas ja ärhäkästi kierroksia ottava, mutta sen ikävä puoli on pistävä pakokaasun haju. Oli kone sitten sekoitebensalla tai tuoreöljyvoitelulla toimiva, bensan seassa palava öljy tuottaa savua ja hajua.

Nykyaikaisilla synteettisillä 2T-öljyillä savutusta on saatu vähemmäksi. Mutta haju on ja pysyy.

Ranskalainen ratkaisu

Pieni ranskalainen öljyvalmistaja, jonka kehitti tuotteita nimenomaan kaksitahtimoottoripyöriin ja skoottereihin keksi vuonna 1995 hauskan idean – lisätään öljyyn mansikantuoksu.

Ensi alkuun kaikki pitivät ajatusta hulluna, mutta pikkuhiljaa öljy on saanut menestystä. Jopa niin hyvin, että yhtiöllä on jo kahdeksan eri mansikantuoksuista sekoiteöljyä räätälöitynä eri koneisiin.

Muun muassa moottoripyöriin, venemoottoreihin, moottorikelkkoihin ja mopoihin. Erityisesti nuoriso on ottanut tuotteen omakseen, mansikkaöljy voitelee jo monet mopot ja skootterit.

Löytyy vain harvasta paikasta

Pieni valmistaja isojen puristuksessa, tuttu tarina kaikessa kaupankäynnissä. Niin on myös ranskalaisfirman öljyjen kanssa, niitä myydään Suomessa aika harvassa paikassa. Mutta esimerkiksi Rovaniemeltä niitä löytyy koneliikkeestä melkoinen röykkiö.

- Kyllä tätä menee, eihän näitä tonkkia meillä muuten olis tämmöistä määrää, vastaa Tarvikekeskuksen toimitusjohtaja Jari Heikkilä.

Lattialla on kuljetuslavallinen moottorikelkoille tarkoitettua Snow racing –mansikkaöljyä.

- Tämä sopii erityisesti tuoreöljyvoitelukelkkoihin ja kovaan käyttöön. Mutta ihan yhtä lailla se toimii sekoitepolttoainetta käyttäviin kelkkoihin, uusiin ja vanhoihin. Ja sopii mopoihin ja pienkoneisiin, moottorisahoihin, raivaussahoihin, ruohonleikkureihin, ihan mihin vaan sanoo Jari Heikkilä.

- Noihin pienkoneisiin voisin kyllä suositella vielä enemmän alkylaattipohjaista kaksitahtibensaa ja nelitahtisiin pienkoneisiin omaa alkylaatinbensiiniä. Se on puhtaampaa ja myrkyttömämpää ja erittäin hyvin säilyvää verrattuna tavalliseen bensiiniin, neuvoo kauppias, toimitusjohtaja Jari Heikkilä.

Säilyykö katu-uskottavuus?

Pistävä pakokaasun haju on perinteisesti ollut vauhtiveikon paras parfyymi, oli kyse kelkoista, mopoista tai muista vastaavista. Mutta tuskin mansikantuoksukaan pahaksi on, ties vaikka toisi uutta hohtoa imagoon.

Mutta miten käy rankametsässä polttopuutarpeita kaatavan harrastajametsurin. Uskooko kotiväki ollenkaan että metsähommissa on oltu ihan oikeasti, kun miehen ympärillä leijuu mansikkainen tuoksu.

- No kyllä pakokaasussa sen verran kuitenkin on vielä öljyn hajua, että kyllä sen huomaa että oikeissa töissä on oltu, sanoo kauppias

Koeajo mansikkamaalla

Mansikantuoksuista öljyä on aivan pakko kokeilla. Kun 25 vuotta vanhan linksin tankkaa bensalla joka on höystetty tällä ranskalaisten kotkotuksella, mielessä kiertää epäilys. Jokohan vanha työjuhta yskii mansikkaa maistaessaan.

Mutta kone hyrähtää käyntiin ensi nykäyksellä ja käy yhtä siististi kuin aina ennenkin. Pari lenkkiä saa jo epäilijän vakuuttuneeksi, ympärillä leijuu vieno mansikan tuoksu eikä pahasta pakokaasun löyhkästä ole tietoakaan.

Kuinka ollakaan, kelkan reitti menee sopivasti kesäisen mansikkamaan päältä.

Pitempi ajo vakuuttaa entistä enemmän. Kelkkavaatteissa on illalla vain hyvin mieto pakokaasun haju, jota vielä mieto mansikan tuoksu peittää. Kamppeita ei tarvitse välttämättä edes tuulettaa.